کشت هیدروپونیک خانگی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به گل و گیاه های زینتی علاقه زیادی دارید، اگر گیاهان زینتی را برای خود خریداری کرده اید اما بعد از گذشت چند روز شاهد خشک شدن و پژمردگی آنها بوده اید، این مقاله برای شماست؛ در این مقاله می خواهیم کشت هیدروپونیک در منزل را به شما آموزش دهیم؛ یکی از روش هایی که می توانید با آن گلخانه ای رویای در منزل خود بسازید؛ گلخانه ای که با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را برای شما به ارمغان می آورد.

در مقالات قبل به طور کامل کشت هیدروپونیک را شرح دادیم و مهم ترین تجهیزات هیدروپونیک را به شما معرفی کردیم. ما را تا انتهای این محتوای کاربردی همراهی کنید. 

کشت هیدروپونیک در منزل

شما می توانید با صرف زمان و هزینه کمتر گلخانه ی دلخواهتان  را در منزل بنا کنید. گلخانه ای که علاوه بر کم خرج بودن، محصولات پر باری را برایتان فراهم می کند. در روش هیدروپونیک می توان گیاهان زینتی، دارویی، علوفه و… را کشت نمود. بهترین گزینه برای ایجاد گلخانه هیدروپونیک در منزل استفاده از گیاهان زینتی می باشد.

معمولا افراد برای داشتن گل‌های سرحال و شاداب با مشکلاتی رو به رو هستند که با استفاده از گلخانه هیدروپونیک این مشکلات به راحتی قابل حل می باشند. هدف افراد از ایجاد این نوع گلخانه در منزل، سودآوری نیست؛ آنها قصد دارند از پژمرده شدن گل‌های زینتی خود جلوگیری کنند. البته با کمک روش هیدروپونیک، تکثیر گیاهان زینتی افراد بسیار زیادتر شده است و در نهایت منجر به فروش گل‌های مازاد می شود که همین امر سبب ایجاد درآمد می شود. در واقع در روش هیدروپونیک به دلیل سهولت انجام این روش می توان در محیط‌های کوچک همانند منزل نیز درآمد زایی کرد.

1- کشت گیاهان زینتی به روش هیدروپونیک در منزل

تجهیزات مورد نیاز ساخت گلخانه هیدروپونیک خانگی

اولین دغدغه ای که افراد برای تاسیس گلخانه هیدروپونیک در منزل با آن رو هستند، عدم شناخت تجهیزات هیدروپونیک و وسایل مورد نیاز آن می باشد. اکنون قصد داریم این وسایل را به شما معرفی کنیم و توضیح مختصری درباره هر یک از آن ها برای شما بدهیم. 

  • گلدان پلاستیکی پر منفذ یا سینی‌های کشت مخصوص هیدروپونیک
  • مخزن پلاستیکی تیره رنگ جهت نگهداری آب
  • یونولیت یا آکاسیف
  • دریل یا تیغ
  • پمپ هوا، سنگ هوا و شلنگ هوا اکواریوم 
  • پرلیت یا لیکا
  • نشا‌های بذر مورد نظر
  • کودها و ویتامین‌های مخصوص کشت هیدروپونیک
  • کاغذ لیتموس(تورنسل)
  • چسب حشره گیر

گلدان پلاستیکی پر منفذ یا سینی‌های کشت مخصوص هیدروپونیک

اولین گزینه جهت ایجاد گلخانه هیدروپونیک خانگی،  محلی برای کشت گیاه مورد نظر می باشد. می توانید از گلدان‌های موجود در بازار استفاده کنید و اگر احساس می کنید منافذ گلدان کم است از کاتر جهت بریدن و بیشتر کردن منافذ استفاده کنید. سینی‌های کشت هیدروپونیک نیز به وفور در بازار یافت می شوند و جهت تهیه آن با مشکل رو به رو نخواهید شد. اگر مایل هستید از گلدان‌هایی که در منزل دارید استفاده کنید کافی است منافذ آن را بیشتر نمایید.

مخزن پلاستیکی تیره رنگ جهت نگهداری آب

مخزن مورد استفاده برای ایجاد گلخانه حتما باید تیره رنگ باشد؛ در مخزن‌های روشن به دلیل رسیدن نور به آب، باعث رشد قارچ می شود.

یونولیت یا آکاسیف

از یونولیت به منظور نگهداری گلدان‌ها بر روی سطح آب استفاده می کنیم. یونولیت را با استفاده از کاتر یا دریل به اندازه مورد نیاز می بریم و گلدان را درون آن قرار می دهیم. یونولیت علاوه بر این که محل قرار گیری گلدان‌ها می باشد در تکان نخوردن آن‌ها نیز نقش مهمی دارند.

برج کشت عمودی هیدروپونیک خانگی

دریل یا تیغ

از این دو ابزار جهت بریدن یونولیت و بیشتر کردن منافذ گلدان استفاده می کنیم.

پمپ هوا، سنگ هوا و شلنگ هوا اکواریوم 

از پمپ هوا، سنگ هوا و شلنگ جهت ایجاد اکسیژن درون مخزن آب استفاده می کنیم. یکی از دو سر شلنگ هوا را به پمپ هوا متصل کرده و سر دیگر آن را به سنگ هوا متصل می کنیم. اکنون سنگ هوا را در مخزن قرار می دهیم و مخزن را از آب پر می کنیم.

پرلیت یا لیکا

از پرلیت و لیکا جهت ثابت نگه داشتن ریشه یا جوانه بذر استفاده می کنیم. کافی است که در ته گلدان مقداری پرلیت یا لیکا قرار دهیم و بذر را درون آن فیکس نماییم.

نشا‌های بذر مورد نظر

نشای مورد نظر را از قبل آماده کنید و در انتهای گلدان‌هایی که مقداری لیکا یا پرلیت درون آن پر شده است، قرار دهید؛ حتما دقت کنید که در هنگام جدا کردن ریشه هیچگونه خاکی به ریشه متصل نباشد و آسیبی به آن نرسد.

کودها و ویتامین‌های مخصوص کشت هیدروپونیک

ویتامین و کود‌های مورد نیاز جهت کشت را آماده کنید و به اقتضای حجم مخزن آب، حجم گلدان‌ها و روش اضافه شدن آن‌ها به آب از کود‌ها و ویتامین‌ها استفاده کنید.

کاغذ لیتموس(تورنسل)

از کاغذ لیتموس جهت چک کردن خاصیت اسیدی بودن آب استفاده کنید. روزانه حتما باید خاصیت اسیدی بودن آب را چک نمایید. اگر میزان اسیدی بودن آب یا PH  از مرز 6 الی 7 خارج شد این مشکل را برطرف سازید. اگر PH آب از محدودی 7 خارج شد باید با استفاده از اسیدهای مجاز مانند اسید نیتریک دوباره PH آب را به حد مورد نظر برسانیم.

چسب حشره گیر

بهتر است از چسب حشره گیر جهت حذف حشرات موذی نظیر پشه، استفاده کنید. . بدین منظور این چسب را در قسمت بالایی گلخانه ی هیدروپونیک خود قرار دهید.

نحوه ی ساختن گلخانه هیدروپونیک خانگی با استفاده از تجهیزات فوق

پس از طی نمودن مراحل فوق به صورت دقیق، همانند توضیحاتی که ارائه شد، شما یک گلخانه هیدروپونیک دلپذیر در منزل خواهید داشت که به کمک آن میتوانید هر گیاهی را پرورش دهید و نگرانی بابت گل‌های زینتی محبوب خود نداشته باشید. یکی از نکاتی که به آن اشاره نکردیم نور گیاه است ، زیرا نور هر گیاهی متفاوت بوده و این امر باید توسط فرد انتخاب شود. به نوعی ممکن است یک گیاه به نور غیر مستقیم نیاز داشته باشد و گیاهی دیگر به نور مستقیم خورشید. با انتخاب مخزن تیره نگرانی خود را بابت رسیدن نور به آب به آسانی برطرف می کنیم.

2- آکواریوم هیدروپونیک در ابعاد کوچک

نتیجه گیری 

با مطالعه مقاله فوق آموختیم که چگونه یک گلخانه هیدروپونیک  کم خرج و با بازده ی مناسب در منزل طراحی کنیم و بسازیم؛  در واقع کشت هیدروپونیک در منزل بسیار آسان تر از آن چیزی است که می پنداشتیم. با کمک روش کشت هیدروپونیک و استفاده تجهیزات هیدروپونیک مناسب می توانید گیاهان محبوب خود را به آسانی پرورش داده و تکثیر نمایید. روش هیدروپونیک به دلیل دلپذیر بودن و سهولت کار با آن، سبب علاقه روز افزون شما به پرورش گیاهان می شود. می توانید بعد از این که در این کار خبره شدید گلخانه ی بزرگتر خود را تاسیس نمایید و از سود مناسب روش هیدروپونیک بهره مند شوید.

از اینکه تا انتهای این محتوای کاربردی همراه ما بودید، از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب