پلنت فکتوری یا کارخانه کشت گیاهی چیست؟

پلنت فکتوری چیست؟

پلنت فکتوری چیست؟

پلنت فکتوری درواقع یک کارخانه گیاهی با روش کشت عمودی چهار فصل می باشد. که به شما این امکان را میدهد تا در در محیطی بسته و ایزوله شده تمام فصول سال هر نوع گیاهی با هر نوع خصلت آب و هوایی پرورش دهید و شرایطی را فراهم آورد که بتوان بدون نگرانی از محدودیت های مکانی بیشترین سطح کشت محصول را فراهم آورد. در این مقاله از سبز تجهیز تلاش شده است که با افزایش سطح آگاهی افراد را نسبت به کشت های پلنت فکتوری  و یا کارخانه کشت رویای کشاورزی در همه سال در محیطی کوچک را برای علاقمندان به کشت را براورده نماید و ثابت کند که آنچه غیر ممکن است تنها خود کلمه غیرممکن است!!

در ادامه با سبزتجهیز همراه باشید 🙂

پلنت فکتوری (plant factory) چیست؟ پلنت فکتوری یا کارخانه کشت چگونه عمل می کند؟

همانطور که اشاره کردیم پلنت فکتوری یا همان کارخانه گیاهی، محیطی بسته و ایزوله برای پرورش انواع گیاهان و محصولات کشاورزی می باشد، که در آن نور، دما، رطوبت، غظلت دی اکسید کربن به صورت مصنوعی و با دقتی بالا کنترل میگردد؛ از این رو با این تکنیک از ضررها و زیان های آب و هوایی به شدت کاسته شده و می توان با کمک آن شرایط رویش سخت ترین گیاهان را نیز فراهم آورد.

کارخانه گلخانه ای

 

تفاوت پلنت فکتوری با  گلخانه ای

شاید برای شما نیز سوال شده باشد که آیا پلنت فکتوری همان گلخانه است؟ یا تفاوتی میان کارخانه گیاهی و گلخانه وجود دارد؟ در جواب باید بگویم که بله، با وجود شباهت فراوان این دو مکان با یکدیگر اما آن ها دو مقوله ای  جدا از هم با ویژگی های منحصر به فرد می باشند.

گلخانه ها و کارخانه های گیاهی هر دو می توانند شرایط محیطی پرورش گیاهان در تمام طول سال را فراهم نمایند اما تفاوت این دو آنجا آشکار میگردد که گلخانه ها با سرپوشیده کردن محیط به وسیله سقف هایی شفاف مانند شیشه گرما و انرژی خورشیدی را در خود محبوس و دما و رطوبت را کنترل می نمایند؛ در حالی که کارخانه های گیاهی تمام کنترل های لازم را به صورت مصنوعی به عمل می آورند.

از دیگر تفاوت های این دو محیط متمایز می  توان به قابلیت کنترل و بهینه سازی مصرف آب محصولات اشاره کرد؛ در شرایط گلخانه ای آب اضافی جاری شده و خشک و تبخیر میگردد، این درحالی است که در پلنت فکتوری آب اضافی جمع شده و در تصویه هوا گرفتار می شود تا مجددا برای گیاه مورد استفاده قرار گیرد.

یکی دیگر از مزایای کارخانه کشت یا پلنت فکتور کشت به صورت عمودی و طبقاتی اجرا می گردد. و سطح زیر کشتی چندین برابر گلخانه های یک سطحی ایجاد می نمایند.

مزایای پلنت فکتوری

پلنت فکتوری ها به دلیل فراهم کردن شرایط محیطی یکسان برای هر کلیه محصولات مشابه به صورت مصنوعی و دور بودن از تغییرات دمایی می توانند گزینه مناسبی برای پرورش محصولات بدون نگرانی از خراب شدن آنها به دلایل تغییرات ناگهانی آب و هوا باشند که این عامل سبب ثابت ماندن قیمت محصولات نیز می شود. از دیگر شرایطی که پلنت فکتوری ها را از روش های دیگر متمایز میگرداند کشت وسیعی از محصولات در محیط هایی کوچک به وسیله طبقاتی کردن فضای کشت می باشد که این عامل سبب گشته است که هرکس در هر محیطی قادر به تاسیس یک پلنت فکتوری باشد.

پلنت فکتوری ها به دلیل داشتن قابلیت استفاده مجدد از آب اضافی می توانند سبب کاهش مصرف آب کارخانه گیاهی شوند چرا که در پلنت فکتوری ها تنها از 2 درصد آب مصرفی به روش های دیگر استفاده می شوند.

کارخانه گیاهی

پلنت فکتوری چگونه کار میکند؟

  • کنترل روشنایی

کنترل میزان نور در پرورش گیاهان برای داشتن فتوسنتز مناسب امری مهم و حیاتی محسوب می گردد؛ از این رو باید تاثیر طیف های مختلف نور LED برگیاهان مورد برسی قرار گیرد.

  • کنترل دما و رطوبت

کنترل دما از جمله موادر حیاتی تولید محصول می باشد.در پلنت فکتوری ها برسی عوامل دمایی و رطوبتی با دقتی کم نظیر برسی و چک می شونند؛ چرا که در پلنت فکتوری ها علاوه بر سنسور های کنترل دما با کارایی بالا دارای سنسور های غیر تماسی است که دمای دقیق سطح برگ ها را برسی می کند.

  • کنترل جریان هوا

همانگونه که میدانید جریان و گردش هوا برای بهبود روند رشد گیاهان واجب است از این رو یک پلنت فکتوری مناسب دارای سیستم های تهویه هوایی است که سبب می شود تمام قفسه های کشت از هوای مطبوع برخوردارند.

  • کنترل محلول غذایی

همانطور که میدانید گیاهان نیز مانند هر موجود زنده دیگری برای رشد و باروری نیازمند توجه و تغذیه صحیح هستند؛ بنابراین یه پلنت فکتوری درست برنامه ریزی شده دارای سیستم هایی برای کنترل برسی PH محصولات وغظلت مواد غذایی است تا از رشد صحیح گیاهان اطمینان حاصل نماید.

چرا پلنت فکتوری؟

  • کاهش حجم آب مصرفی
  • افزایش سطح مواد مغذی در گیاهان
  • عدم وابستگی به شرایط اقلیمی
  • کاهش دوره کشت گیاه
  • قابلیت برنامه ریزی همه روزه برای برداشت محصول
  • تولید محصولات ارگانیک
  • برنامه ریزی زود بازده و اقتصادی
  • کشاورزی راحت و مؤثر بدون نگرانی از تغییرات اقلیمی

گلخانه هوشمند

برای ساخت یک پلنت فکتوری به چه چیزی نیاز دارید؟

شاید برایتان اینگونه به نظر برسد که برای داشتن یک پلنت فکتوری سود آور نیاز به فضای وسع و هزینه هنگفتی دارید! درحالی که اینگونه نیست؛ درست است که هرکه بامش بیش برفش بیشتر و گلخانه های معمولی نیز از این مقوله پیروی کنند اما با پیشرفت علم و فناوری و به وجود آمدن کشت های طبقاتی شما می توانید با پلنت فکتوری ده برابر بیشتر از یک زمین گلخانه ای زراعت کنید و دیگر نگران ضرر های ناشی از آفت زدگی و تغییرات آب و هوایی نباشید.

و اما برای هزینه ها باید بگوییم که سازمان امور جهاد و کشاورزی با دادن وام های 6 الی 9 درصد، از کشاورزان این حیطه کارآمد حمایت می کند پس با خیال راحت میتوانید سرمایه گذاری پر سودی را آغاز کنید چرا که امروزه تمام کشت های گلخانه ای درحال روی آوردن به این نوع کشت نویین هستند.

چه گیاهانی برای کشت پلنت فکتوری مناسب تر است؟

سبزیجات برگی و نژادهای مختلف از کاهو ها بیشترین کشت های پلنت فکتوری را در بر می گیرند؛ همچنین امروزه تولید خیلی از گیاهان دارویی نیز به این سمت و سو آورده شده است.

تجهیزات خود را از کجا تهیه کنیم؟

کیفیت و کارایی تجهیزات این نوع کشت از مهم ترین و اولیه ترین نکات ساخت آن می باشد؛ زیرا یک تجهیزات باکیفیت است که تضمین کننده مواد غذایی سالم و همچنین سود شما درآینده نزدیک خواهد بود. از این رو اگر قصد ساخت یک پلنت فکتوری را دارید می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین سبزتجهیز در این حوزه تماس حاصل فرمایید و در صورت تمایل با کیفت ترین و بهترین دستگاه هایی که برای یک پلنت فکتوری نیاز است را با مناسب ترین قیمت ها از سبزتجهیز تهیه نمایید و از ضمانت و پشتیبانی محصولات بهرمند شوید.

دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب