آموزش طرز کاشت بذر سبزی در ۷ قدم

آموزش طرز کاشت بذر سبزی در ۷ قدم

آموزش طرز کاشت بذر سبزی در ۷ قدم

اگه شما نیز از دسته افرادی هستید که علاقمند به داشتن باغچه شخصی خودتان هستید و دوست دارید حداقل سبزیجات مصرفی خودتان را خودتان کشت کنید و یا حتی اگر زمینی دارید که قصد کشت سبزیجات در آن را دارید این مقاله از سبزتجهیز مختص شماست تا با نحوه کشت سبزی رو تنها در هفت قدم انجام دهید. در ادامه با سبزتجهیز همراه باشید.

طرز کاشت بذر سبزی در7 قدم

برای کاشت بذر سبزی مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: انتخاب سبزی

اولین و مهم ترین مرحله کاشت سبزی انتخاب نوع بذر سبزی می باشد، و نکته ای که در هنگام انتخاب بذر باید به اون توجه داشته باشید توجه به زمان مناسب کاشت بذر می باشد. دقت به این موضوع می تواند به انتخاب بذر مناسب شما کمک کند و تضمین کشتی بی نظیر را به شما بدهد.

برای مثال بهترین زمان کاشت بذر جعفری اوایل اردیبهشت است درحالی که  ریحان و تربچه اواخر اردیبهشت می باشد و یا زمان کاشت بذر نعنا اواخر بهار می باشد.

مرحله دوم: طرز کاشت بذر سبزی انتخابی

همانطور که می دانید بهترین راه برای به ثمر نشاندن هر کاری تحقیق و مطالعه می باشد بنابراین  اطلاع از طرز کاشت بذر سبزی موردنظر به شما کمک می کند تا بتوانید جوانه های بیشتر و سالم تری را کشت کنید.

بذر هر نوع سبزی به شرایط کشت متفاوتی نیاز دارد پس قبل کاشت هر بذری به شرایط دمایی، رطوبتی و میزان نور مورد نیاز بذر دقت کنید.

مرحله سوم: بررسی محل کشت بذر سبزی

شناخت منطقه ای که در آن قصد کاشت سبزی را دارید به شما در مراحل طرز کاشت بذر سبزی کمک خواهد کرد تا در زمان مناسب و مکان مناسب بهترین بذر را به عمل بیاورید چرا که در هر منطقه شرایط آب و هوایی و بارندگی  در هر فصل کاملا متفاوت است.

 مرحله چهارم: علامت گذاری خاک

مشخص کردن محل قرارگیری هر بذر از دیگر نکات مهم در طرز کاشت بذر سبزی می باشد و دقت به این موضوع می تواند احتمال جوانه زدن بذر ها را افزایش دهد.  برای مثال بذر های بزرگ تر باید در عمق بیشتر زمین و در فاصله های بیشتر از یکدیگر کاشته شوند.

آموزش کاشت سبزی

مرحله پنجم: آبیاری بذرها

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم طرز کاشت بذر سبزی های مختلف با هم متفاوت است و میزان آبیاری به هر نوع گیاه در رشد و یا پلاسیده شدن آن بسیار اثرگذار می باشد. و نکته دیگری که در هنگام آبیار می توان به آن اشاره کرد مخلوط کرد کود در آب مصرفی کشت می باشد؛ این نوع  آبیاری موثر ترین بخش در طرز کاشت سبزی می باشد و سبب تغذیه بهتر بذر ها می شود.

مرحله ششم: پوشاندن زمین با خاک

مرحله بعد که از نکات مهم در طرز کاشت بذر سبزی محسوب می گردد میزان خاکی است که قرار است سطح بذر را بپوشاند. دقت داشته باشید که میزان خاک بیشتر تاثیری بر رشد بیشتر سبزی ندارد؛ جالب است بدانید که برعکس تصورات بذر های هویج و چیا حتی به ندرت نیاز به پوشاندن خاک دارند. خوب است بدانید که در کاشت بذر های کوچک به خاک کمتر و برای بذر های بزرگ تر نیاز به خاک بیشتری بر روی سطح بذر می باشد.

مرحله هفتم: سفت کردن زمین

در مرحله آخر بهتر است با دست و یا ابزار های کاشت بذر ها را در جای خود سفت کرده و با اسپری آب پاشی کنید.

آموزش کاشت سبزی

نکات کلیدی طرز کاشت بذر سبزی

خب در بالاتر به شما گفتیم که طرز کاشت بذر سبزی چگونه است و نیاز به طی کردن چه مراحلی دارد؛ حالا در ادامه می خواهیم به شما چند نکته ظریف در طرز کاشت بذر سبزی آشنا کنیم تا با رعایت آن ها بتوانید جوانه هایی سالم تر و با طراوت تری را پرورش دهید.

ایجاد بستر مناسب

در پرورش بذر بسیار حائز اهمیت می باشد که شما آن بذر را در چه خاکی می کارید؛ خاک مناسب برای کشت محصولات باید خاکی حاصل خیز و سرشار از مواد مغذی باشد از این رو شما می توانید برای تقویت بستر کشت خود آن را در ابتدای سال با مواد آلی مناسب مخلوط کرده و دو خاک را کاملا با هم ادغام کنید.

حذف علف های هرز

نکته دیگری که در طرز کاشت بذر سبزی خود باید به آن دقت نمایید عاری بودن بستر کشت از علف های هرز می باشد؛ چرا که اگر قبل از کاشت بذر ها زمین را از علف های هرز پاکسازی نکرده باشید این گیاهان موزی تمام مواد مغذی خاک را مصرف خواهند کرد و رشد بذر ها و جوانه هایشان را متوقف خواهند کرد.

محافظت در برابر سرمازدگی

اگر قصد اجرایی کردن بهترین طرز کاشت بذر سبزی را دارید نیاز است که پیشبینی شرایط سرمازدگی را نیز به عمل بیاورید؛ چرا که فصل بهار از جمله فصل هایی است که به دلیل تغیرات ناگهانی دما احتمال سرمازدگی در آن بسیار است.

استفاده از بذر باکیفت

همه ما به خوبی می دانیم که کیفیت جزئی جدا نشدنی از زندگی ما می باشد؛ در کاشت بذر سبزی نیز نمی توان از این موضوع غافل شد، پس اگر می خواهید که مراحل طرز کاشت بذر سبزی شما به بهترین نحو به سرانجام برسند در انتخاب بذر های خود دقت فروان به عمل بیاورید.

آموزش کاشت سبزی

اما آیا کار ما با کاشت بذر پایان میابد؟

خیر شما پس از طی کردن مراحل طرز کاشت بذر سبزی وارد مراحل مراقبت از محصول می شوید که حتی بسیار مهم تر از طرز کاشت بذر سبزی می باشد.

تنظیم رطوبت خاک

ثابت نگهداشتن میزان رطوبت مورد نیاز هر بذر بسیار مهم می باشد چرا که جوانه های تازه ریشه هایی محکم ندارند و در صورت خشک شدن خاک از بین خواهند رفت؛ از این رو شما برای رسیدن به هدف مورد نظرتان می توانید از شیوه آبیاری قطره ای جهت حفظ رطوبت خاک استفاده کنید.

هرس کردن

هرس کردن از جمله تکنیک های مهم در پرورش گیاهان می باشد که سبب رشد بهتر و سالم تر گیاه می گردد.

محافظت در برابر آفات

از دیگر نکاتی که پس از طی کردن مراحل طرز کاشت بذر سبزی برای گیاه خود باید انجام دهید آفت زدایی آن می باشد؛ شما می توانید به کمک توری، پوشش‌ های مخصوص گیاه و یا پوشش ردیف ها از بروز آفات جلوگیری نمایید.

راهنمای ما در طرز کاشت بذر سبزی

بذر گیاهان همچون جنینی درحال رشد برای  به ثمر نشستن و جوانه زدن نیازمند مراقبت و رسیدگی با بهترین مواد می باشند؛ از این رو برای داشتن محصولاتی باکیفت سعی نمایید از بهترین محصولات و امکانات برای به ثمر نشاندن آن ها استفاده نمایید.

شما می توانید برای پرورش بذر های سبزی و تجهیز کردن سطح کشت خود تمامی وسایل مورد نیاز و بهترین بذر ها را با قیمت هایی باور نکردنی از سبز تجهیز خریداری نمایید و از کارشناسان ما در زمینه پرورش بذر ها راهنمایی بگیرید.

دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب