ویژگی‌های شگفت انگیز بذر هیدروپونیک

آیا ویژگی‌های یک بذر مناسب جهت کشت هیدروپونیک را میدانید؟ در این مقاله می خواهیم به شما کمک کنیم تا ویژگی‌های مناسب یک بذر را بشناسید و دیگر نیازی به مطالعه چندین مقاله جهت دانستن این ویژگی‌ها نداشته باشید.

در مقاله قبل در مورد کشت هیدروپونیک و مهم ترین تجهیزات هیدروپونیک توضیحات لازم را به طور کامل برای شما ارائه نمودیم. اکنون بنا داریم به شما بذر مناسب برای کشت هیدروپونیک را معرفی کنیم. در مقاله قبل مطالعه نمودیم و این موضوع را درک کردیم که در روش هیدروپونیک می توانیم اکثر گیاهان شامل سبزیجات، علوفه و… را کشت کنیم؛ حال در این مقاله می خواهیم با ویژگی‌های یک بذر هیدروپونیک آشنا شویم و به عبارتی به شما بگوییم که یک بذر مناسب چه ویژگی‌های باید داشته باشد. از شما می خواهیم ما را تا انتهای این مقاله مفید و کاربردی همراهی کنید.

نمونه ای از بذرهای قابل کشت در روش هیدروپونیک

ویژگی‌های بذر هیدروپونیک

برای کشت و بهره بردای از هر محصول، انتخاب بذر مناسب یکی از اولویت‌های مهم و اساسی می باشد. فرد با انتخاب بذر با کیفیت می تواند بهره بردای و سود مورد انتظار را داشته باشد اما اگر بذر بی کیفیت انتخاب کند به جای سود متحمل ضرر می شود. اکنون قصد داریم ویژگی‌های یک بذر هیدروپونیک مناسب را برای شما ارائه دهیم.

برای شناخت بذر هیدروپونیک  مناسب ابتدا باید به معنای لغوی این واژه بپردازیم. واژه بذر در لغت به معنای تخم، هسته و ثمر می باشد اما در محاوره‌های عمومی به معنای هسته گیاه که سبب تکثیر آن می شود، تعریف می شود. بذر حتما نباید به صورت دانه یا هسته باشد، به عبارتی  پیازی که برای کشت زعفران به کار می رود همان  بذر آن می باشد.

ویژگی‌های بذر مناسب شامل چند گزینه می باشد که به دسته‌های زیر تقسیم می شود.

این ویژگی‌ها عبارت هستند از:

  • شکل ظاهری و تمیز بودن بذر
  • قوه نامیه بذر
  • یک دست بودن بذر
  • مقاوم بودن در برابر آفات
  • چک کردن رنگ و بوی بذر

شکل ظاهری و تمیز بودن بذر

یکی از ویژگی‌های مهم انتخاب بذر، شکل ظاهری و تمیز بودن آن می باشد. اکثر بذر‌های رایج را می توان با استفاده از تجهیزات هیدروپونیک که شامل سینی های مناسب هستند، نیز کشت نمود. بذری که دارای ضایعاتی مانند خاک، گل و… می باشد نمی تواند انتخاب مناسبی جهت کشت باشد و در نتیجه زحمات کشاورز را به هدر می دهد. انتخاب بذری که دارای درصد خلوص بالاتری باشد بهترین انتخاب است  و می توان انتظار سود مناسب را داشت.

بذرهای مناسب جهت کشت در ظروف هیدروپونیک

قوه نامیه بذر چیست و چه تاثیری در بازدهی آن دارد؟

قوه نامیه در لغت، اصطلاحی کشاورزی و زراعی است  که به قدرت رویندگی و جوانه زدن بذر معنا می شود. در واقع هر چقدر بذر انتخاب شده دارای قوه نامیه بیشتری باشد محصول نهایی سود بیشتری برای بهره بردار به ارمغان می آورد. قوه نامیه همان میزان قدرت جوانه زدن بذر می باشد و کشاورز باید حتما از این موضوع اطلاع داشته باشد. بعضی بذر‌ها همانند گندم یا جو در صورت ماندگاری چند ساله همچنان دارای قوه نامیه بالایی هستند اما برخی دیگر از بذر‌ها همانند بذر‌های روغنی با گذشت زمان به شدت قوه نامیه خود را از دست می دهند.

بذر‌های جوانه زده گردآوری شده

یک دست بودن بذر

بذر‌های انتخابی شما باید عاری از هرگونه شکستگی و دو نیم بودن باشند. در بعضی مواقع فروشنده‌ها بذر‌هایی را به شما ارائه می کنند که دارای شکستگی هستند یا نصف شده‌اند، توصیه ما به شما عدم استفاده از این قبیل بذرها می باشد. هر چقدر بذر انتخابی یک دست تر و عاری از شکسته بودن باشد کیفیت محصول نهایی شما بالاتر بوده و برداشت بهتری خواهید داشت.

مقاوم بودن بذر در برابر آفات

همان طور که در مقاله هیدروپونیک توضیح دادیم در روش هیدروپونیک به علت در گردش بودن آب امکان انتقال سریع بیماری‌ها پیش می آید در نتیجه افرادی که دارای تجربه کمتری نسبت به کشت هیدروپونیک هستند باید از بذر‌های مقاوم تری استفاده کنند. هرچقدر اطلاعات و تجربه افراد بیشتر شود می توانند از بذر‌های متنوع تر استفاده کنند اما ما به شما توصیه می کنیم برای شروع از بذر‌های آسانتر یا به نوعی بذر‌هایی که در برابر بیماری‌ها مقاوم تر هستند، استفاده کنید.

محصول آفت زده در روش کشت هیدروپونیک

چک کردن رنگ و بوی بذر

اکثر کشاورزان با رنگ و بوی بذر‌ها آشنا هستند و می دانند هر بذر باید چه بو و رنگی داشته باشد. ما به شما توصیه می کنیم از بذر‌هایی که دارای رنگی یکدست می باشند استفاده کنید. چند رنگ بودن بذر نشان از تداخل چندین بذر مختلف با هم می باشد که در نتیجه خلوص بذر پایین می آید یا ممکن است بذر‌های نرسیده را با بذر‌های مناسب مخلوط کرده باشند که در هر دو صورت بازنده نهایی شما هستید. در مورد عاری بودن از بو‌های نا آشنا می توان گفت، ممکن است بذر با مواد شیمیایی ترکیب شده باشد یا انسان در ایجاد بذر دخالت کرده باشد. در روش آب کشت چون کشت ما بدون خاک می باشد و ریشه درون آب قرار دارد، اگر بذر شامل مواد شیمیایی باشد سبب انتقال سریع به دیگر بخش‌های محل کشت می شود.

نتیجه گیری، چطور یک بذر هیدروپونیک خوب انتخاب کنیم؟

با مطالعه مقاله فوق توانستیم ویژگی‌های یک بذر هیدروپونیک مناسب را بشناسیم. بذر مناسب باید عاری از هرگونه خاک و گل بوده و همچنین نباید بذر شکسته با آن مخلوط شده باشد. توصیه ما به شما مطمئن بودن از عمر بذر می باشد زیرا قوه نامیه با عمر بذر  رابطه مستقیم دارد. اکثر کشاورزان از بو و رنگ بذر‌ها اطلاع کافی دارند ما به شما پیشنهاد می کنیم اگر در روش زراعت تازه کار هستید حتما برای خرید بذر از مشورت افراد با تجربه بهره بگیرید.

اگر در روش هیدروپونیک دارای تجربه کافی نمی باشید توصیه دیگر ما به شما استفاده از بذر‌هایی می باشد که نیازمند تجربه بالایی نبوده و مناسب برای استارت و آغاز روش هیدروپونیک باشند، زیرا بعضی از بذرها در برابر بیماری‌ها و آفات بسیار حساس بوده و در صورت نداشتن تجربه به شما ضرر بالایی می رسانند،  بذر‌هایی همانند گندم یا جو را میتوان از بهترین بذر‌ها برای شروع کشت هیدروپونیک دانست. 

در این محتوا به بررسی ویژگی های بذر هیدروپونیک پرداختیم، اگر شما تجربه استفاده از بذر هیدروپونیک را داشته اید، خوشحال می شویم تجربه خود  را با ما به اشتراک بگذارید.

از شما بابت همراهی خوبتان سپاسگزاریم🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب