کشت هیدروپونیک و انواع سیستم های آن

کشت هیدروپونیک

 

امروزه سیستم های کشت هیدروپونیک به دلیل دارا بودن مزایای بیشمار در بین جوامع بشر بسیار رایج شده است. آیا در انتخاب نوع کشت هیدروپونیک خود دچار تردید هستید؟ آیا اطلاعات کافی در زمینه کشت هیدروپونیک دارید؟ با چند نوع سیستم کشت هیدروپونیک آشنا هستید؟ در این مقاله کارشناسان سبز تجهیز سعی کردند تا شما را با انواع سیستم‌های کشت هیدروپونیک آشنا کنند و به بررسی هر یک از این سیستم‌ها بپردازند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع سیستم‌های کشت هیدروپونیک

سیستم های کشت هیدروپونیک نیز همانند سایر روش‌های کشت، انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی انواع روش ها میپردازیم .

سیستم‌های کشت هیدروپونیک عبارتند از:

  • ایروپونیک (هواکشت)
  • آکواپونیک
  • سیستم قطره ای
  • کشت آب عمیق
  • فیلم مواد مغذی یا غشای تغذیه ای 
  • سیستم جزر و مدی (فروکشند و برکشند)
  • سیستم فیتیله ای
  • کشت جریان عمیق

کارشناسان ما در سبز تجهیز مقالات را در زمینه کشت هیدروپونیک و مهمترین تجهیزات هیدروپونیک را برای اطلاعات بیشتر شمادر این زمینه نشر کرده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این مقالات سر بزنید.

ایروپونیک(هواکشت)

سیستم هواکشت از موثر ترین و پیشرفته ترین سیستم های کشت هیدروپونیک می باشد. در سیستم ایروپونیک ریشه ی گیاهان در هوا و درون محفظه‌هایی قرار گرفته است؛ می توان بیان نمود که  گیاهان درون گلدان‌هایی در فضا به حالت معلق قرار می گیرند. برای رساندن محلول مغذی به ریشه ی گیاهان از مه پاش استفاده می شود؛ مه پاش‌ها نوعی نازل هستند که آب را به صورت پودری مه مانند به محیط اسپری می کنند. در سیستم  ایروپونیک ریشه‌ها اکسیژن کافی را دریافت نموده و همین امر سبب رشد سریع گیاهان می شود. باید توجه داشت که خرابی مه پاش خسارات شدیدی به بار می آورد زیرا  گیاهان معلق در هوا نمی توانند بدون محلول مغذی طاقت بیاورند و در نتیجه از بین خواهند رفت.

سیستم ایروپونیک

این روش از دو سیستم پرورش گیاهان و پرورش ماهیان تشکیل شده است. در آکواپونیک برای تامین محلول مغذی گیاهان  از فضولات ماهیان استفاده می شود که این کار را ریز جانداران انجام میدهند. در واقع ریز جانداران، فضولات ماهیان را به محلول مغذی برای رشد گیاهان مبدل  کرده که سبب افزایش رشد بیشتر محصولات می شوند. علاوه بر کشت گیاهان زینتی، علوفه و…. می توان از پرورش ماهی نیز بهره مند شد.

سیستم قطره ای

 سیستم قطره ای محلول مغذی را به طور مستقیم در اختیار ریشه گیاهان قرار می دهد و گردش آب به صورت مداوم می باشد. سیستم‌های قطره ای، محلول مغذی لازم جهت کشت گیاهان را به طور موثرتری تامین می کنند. سیستم‌های قطره ای را می توان بهترین گزینه جهت اماکن تجاری نامید؛ معمولا این سیستم‌ها را در مقیاس وسیع راه اندازی می کنند. در سیستم قطره ای PH آب باید مدام کنترل شود. زیرا احتمال اسیدی شدن آب وجود داشته و سبب آسیب به محصول نهایی می شود.

سیستم قطره ای

کشت آب عمیق

کشت آب عمیق یکی از ساده ترین روش‌های کشت هیدروپونیک می باشد. در سیستم کشت آب عمیق ریشه ی گیاهان درون گلدان‌هایی قرار می گیرند که این گلدان‌ها داخل محفظه‌های شامل محلول مغذی قرار داده می شوند. سیستم کشت آب عمیق یک فرآیند چرخشی و بسیار ارزان بوده که همین امر سبب انتخاب این نوع روش کشت می شود. 

در این سیستم حتی با قطعی موقت برق مشکلی برای رشد گیاهان به وجود نمی آید به شرطی که مخزن آب بزرگی در اختیار داشته باشید که بتواند آب را چندین روز ذخیره کند.

فیلم مواد مغذی یا غشای تغذیه ای 

در سیستم فیلم مغذی ریشه ی گیاهان  توسط لایه ی نازکی شبیه یک  فیلم احاطه شده است. غشای تغذیه ای مانند آب عمیق یک جریان متناوب است با این تفاوت که در سیستم فیلم مواد مغذی ریشه ی گیاهان در آب قرار ندارد و ریشه ی گیاهان درون گلدان‌های توری رشد می کند. 

سیستم فیلم مواد مغذی

سیستم جزر و مدی ( فروکشند و برکشند)

جزر و مدی طرفداران کمتری دارد و از کم کاربرد ترین سیستم‌های کشت هیدروپونیک  می باشد. این سیستم بسیار ساده است و به مراقبت کمتری احتیاج دارد؛ در این تکنیک گیاهان مقدار محلول مغذی مورد نیاز خود را از سیستم دریافت می کنند. در این نوع روش آبیاری محلول مغذی و آب هر چند روز یکبار تخلیه شده که سبب ایجاد فضای تنفسی مناسب برای گیاه می شود.

سیستم فیتیله ای

فیتیله ای یا چرخه‌های پرورش گیاه در دنیای هیدروپونیک، یکی از روش‌های کشت رایج  می باشد که  در آن از تجهیزات متحرک استفاده نشده و مواد مغذی به وسیله ی یک فیتیله به گیاه متصل می شود. یک سر فیتیله درون مخزن آب قرار دارد و سر دیگر آن به گیاه متصل است. هزینه راه اندازی سیستم فیتیله ای بسیار کم بوده و مناسب گیاهان کوچک می باشد.

سیستم فیتیله ای

کشت جریان عمیق

جریان عمیق یا سیستم جریان مغذی همانند فیلم مواد مغذی می باشد با این تفاوت که ریشه ی گیاهان به جای فیلم به وسیله ی محلول با غلظتی از مواد مغذی احاطه شده است. در این روش کشت نگرانی بابت قطعی برق وجود ندارد؛ با قطعی برق یا خرابی پمپ همواره مقداری از محلول مغذی در اختیار گیاه قرار دارد. این روش معمولا مورد استفاده نمی باشد زیرا در حجم و ابعاد وسیع اکسیژن رسانی به گیاه متفاوت می باشد که همین تفاوت اکسیژن رسانی سبب آسیب به محصول می شود.

سیستم جریان عمیق

سخن پایانی

در این مقاله هشت نوع از سیستم‌های کشت هیدروپونیک را برای شما شرح دادیم؛ شما میتوانید برای مشاوره و تهیه تجهیزات لازم برای کاشت محصولاتتان از شرکت سبز تجهیز کمک بگیرید. شرکت سبز تجهیز با بکارگیری افراد متخصص در این زمینه بهترین راهنمای شما در کاشت محصولاتتان میباشند و متناسب ترین نوع کشت را براساس شرایط و امکانات موجود به شما پیشنهاد میکنند. شرکت سبز تجهیز با توجه به سیستم کاشت محصول تمامی تجهیزات لازم را برای شما فراهم می کند تا بیشترین بهره برداری از محصولات را با کمترین خسارت تجربه کنید. پس همین الان برای مشاوره و تهیه تجهیزات کشاورزی خود به سایت سبز تجهیز مراجعه کنید و سفارشات خود را ثبت کنید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاورین ما در سبز تجهیز تماس حاصل فرمایید یا کامنت بگذارید. با تشکر از همراهی شما.

دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب