کشت ایروپونیک(گلخانه ایروپونیک)

کشت عمودی ایروپونیک

می توانید باور کنید که ریشه های برهنه گیاهان هم بتوانند رشد کنند؟ در اینجا می خواهیم در مورد روشی صحبت کنیم که با استفاده از این روش می توان گیاهان را خارج از خاک پرورش و رشد داد. سیستم کشت ایروپونیک یکی از انواع متد های جدید و پیشرفته در کشاورزی می باشد. سبزیجات و بسیاری از محصولات کشاورزی را می توان در گلخانه با استفاده از این روش کشت داد. از مزایای بسیار مهم و حائز اهمیت این روش این است که در این روش می توان از فضای گلخانه حداکثر استفاده را کرد. و از طرفی میزان مصرف آب به حداقل می رسد. این روش سود اقتصادی زیادی دارد و در صورتی که درست و اصولی اجرا شود. سود بالایی به شما می رساند. در این مقاله سعی داریم به تفصیل به معرفی و مزایای این نوع سیستم بپردازیم پس با ما همراه باشید.

هوا کشت یا ایروپونیک یعنی چه؟

در روش ایروپونیک نیازی به وجود خاک نمی باشد. و ریشه گیاهان در محیطی محصور معلق در هوا می باشند و مواد غذایی و رطوبت در تایم های مشخص به ریشه گیاه می رسد.

شماتیک عمومی کشت ایروپونیک

در کشت به روش ایروپونیک ریشه گیاه به صورت اویزان و ساقه در بالا به وسیله ظروف کشتی که استفاده می شود نگه داری می شود. و اب و مواد غذایی به صورت مه پاشی و یا جاری به ریشه گیاه می رسد. و پس از ان مجددا به مخزن باز می گردد که برخلاف روشهای هیدروپونیک ریشه می تواند اکسیژن کافی را دریافت کند. البته لازم به ذکر است که این روش شباهت به روش هیدروپونیک دارد.

مهم ترین مزایای روش ایروپونیک:

برج های کشت عمودی ایروپونیک

این روش از کشاورزی سنتی و حتی کشت هیدروپونیک مزایای بیشتری دارد؛ از جمله مهم ترین مزایای آن:

حداکثر استفاده از محیطی که در اختیار دارید: در این روش می توانید از فضای افقی و عمودی بیشترین استفاده را بکنید؛ در نتیجه با استفاده از محیط های کوچک هم می توان برداشت خوبی از گیاهان مورد نظر خود داشته باشید.

مصرف کم آب: با توجه به اینکه بحران کم آبی امروزه از جمله دغدغه های کشور و به خصوص کشاورزان می باشد، این روش آب بسیار کمتری نسبت به روش سنتی یا روش هیدروپونیک مصرف می کند و برای مناطق کم آب بسیار مناسب می باشد.

نیازی به کشت گیاه در خزانه یا گلدان نیست: در روش سنتی ابتدا بذر گیاه را درون یک خزانه می کارند و پس از آن به دلیل اینکه گیاه نیاز به فضا و مواد معدنی برای رشد دارد، آن را به زمین کشت منتقل می کنند، اما در روش هوا کشت یا ایروپونیک نیازی به کاشت در گلخانه یا گلدان و انتقال آن به مکان دیگر نیست.

در این روش رشد گیاه بسیار سریع بوده و دوره رویش هم کم است.

آفات و حشرات را به راحتی می توان کنترل کرد.

به دلیل رشد نکردن علف های هرز نیازی به استفاده از علف کش ها نیست و در نتیجه مضرات ناشی از آنها کاهش می یابد.

سطح جذب افزایش می یابد، و اکسیژن رسانی به ریشه ها افزایش می یابد، در نتیجه رشد ریشه ها زیاد می شود.

به دلیل کنترل کامل همه پارامترهای مورد نیاز گیاه بالاترین کیفیت محصول و بازدهی را می توان برداشت کرد.

بعضی از سبزیجات و گیاهان نسبت به سایرین قابلیت رشد بالاتری در این روش دارد، از جمله:

گوجه فرنگی، بادمجان، هنداونه، کاهو، خردل، زنجبیل، نعناع و زعفران و…

انواع سیستم های کشت ایروپونیک:

به طور کلی می توان این نوع کشت را به دو روش: کم فشار و فشار بالا تقسیم کرد.

در روش کم فشار، شما هزینه کمتری برای راه اندازی سیستم ایروپونیک پرداخت می کنید، و در این روش ریشه ها دائما در معرض پاشش پودری مواد مغذی قرار دارند و به همین دلیل همیشه مرطوب نگه داشته می شوند.

در روش فشار بالا، مه ای که در محفظه بسته قرار دارد رقیق تر می باشد، و در نتیجه ذرات آبی که به ریشه ها اسپری می شود ریز تر است، و در این سیستم نازل های 50 میکرون یا کوچکتر به کار برده می شود، در این سیستم تجهیزات قوی تری نیاز دارید و به همین دلیل هم هزینه بالاتری نسبت به سیستم کم فشار دارد.

کارایی سیستم فشار بالا بیشتر و استفاده از آن می تواند نتایج بهتری به دنبال داشته باشد اما انتخاب هر کدام از این روش ها بستگی به شرایط شما دارد، از جمله بودجه، مساحت گلخانه، نوع محصول کشت شده و…

شیوه کشت:

ابتدا گیاه مورد نظر خود را در قاب مخصوص بکارید، دقت کنید که پوشش این قاب ها باید تیره و مات باشد تا نور نتواند به ریشه ها برسد، سپس توسط سیستم به کار گرفته شده آب غنی به صورت متوالی و با زمان بندی مشخص به ریشه ها پاشیده میشود؛ در این روش به دلیل اینکه مواد مغذی به ریشه گیاه پاشیده میشود، مرحله رشد زایشی تا 6 ماه هم ممکن است طول بکشد، به همین خاطر هم این روش از کشت معمولی چندین برابر موثرتر است.

سخن آخر: در این مقاله سعی کردیم روش ایروپونیک و مزایای آن را به شما معرفی کنیم، امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

فروش سیستم های کشت ایروپونیک و هیدروپونیک

دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب