سیستم کشت nft

کشت NTF

 

کشت NFT یکی از انواع سیستم‌های کشت هیدروپونیک است که امروزه به دلیل مقرون به صرفه و اقتصادی بودن، طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. آیا در مورد کشت NTF آگاهی دارید؟ فواید کشت NTF نسبت به سایر محیط های کشت چیست؟ آیا از کارایی و معایب کشت NTF مطلع هستید؟ در این مقاله کارشناسان ما در سبز تجهیز تلاش کردند تا در مورد کشت NFT و مزایا و معایب آن اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهند. 

کشت NTF چیست؟

NFT مخفف عبارت (Nutrient Film Technique) به معنای تکنیک فیلم مواد مغذی می باشد. NFT سیستم کشت گیاهان بدون استفاده از خاک می باشد که در این روش ریشه ی گیاهان درون گلدان‌هایی که داخل آنها آب و مواد مغذی قرار دارد، جای داده می شود. آب در روش NFT در یک سیستم بسته در حال چرخش است.

فرآیند رشد گیاه در کشت NTF

در کشت NFT کنترل مواد مغذی توسط سیستم‌های کنترلی به صورت دقیق اندازه گیری شده و در اختیار گیاه قرار می گیرد. در روش NFT مقداری از ریشه گیاه درون آب و مواد مغذی و مقدار دیگر آن به طور مستقیم در تماس با اکسیژن می باشد؛ بدین ترتیب اکسیژن کافی به ریشه ی گیاهان خواهد رسید و سریع رشد می کنند.

نکته مهم در محیط کشت NTF

برای ایجاد قفسه‌های مختص به کشت NFT باید اصول شیب بندی را رعایت نمایید، زیرا در کشت NFT با استفاده از شیب ایجاد شده آب به درون محفظه‌ها باز می گردد. عدم رعایت شیب بندی مناسب سبب تجمع آب شده که در نهایت ریشه گیاه از بین خواهد رفت.

از کشت NFT می توانید برای هر نوع محصولی استفاده نمایید، اما بهترین گزینه جهت کشت NFT صیفی جاتی مانند کاهو، کلم و…. می باشد.

کشت NTF کاهو
سیستم کشت NTF کاهو

مزیت های کشت NFT چیست؟

سیستم NFT دارای مزیت‌های فراوانی است که سبب محبوبیت آن شده است. اکنون قصد داریم مزایای کشت NFT را بیان نماییم.

هزینه بسیار کم

مهمترین مزیت NFT‌ها هزینه کم راه اندازی می باشد. NFT نیازمند سیستم‌های کنترلی پیشرفته نبوده و هزینه‌های هنگفت سیستم‌های کنترلی بسیار کمتر شده است.

عدم استفاده از کود‌های شیمیایی و مضر

در سیستم‌های NFT به دلیل عدم استفاده از کود‌های شیمیایی مضر محصولات به صورت طبیعی و ارگانیک تولید می شوند؛ این امر سبب بهبود سلامت افراد می شود.

دسترسی کامل ریشه‌ها به آب و مواد مغذی

در کشت هیدروپونیک NFT ریشه گیاه تمامی مواد مغذی خود را به راحتی دریافت می کند. دریافت مواد مغذی مناسب سبب بازدهی بهتر محصول شده و در نهایت سود مناسبی را برای بهره بردار به ارمغان می آورد.

صرفه جویی در مصرف آب

NFT مصرف آب را بسیار کاهش می دهد. در کشت NFT آب در چرخه بسته جریان می یابد؛ همین امر سبب کاهش چشمگیر مصرف آب می شود.

حذف خاک و علف‌های هرز

علت رشد علف‌های هرز را می توان استفاده از بستر خاک دانست. در کشت هیدروپونیک NFT به دلیل حذف خاک علف‌های هرز به کلی از بین می روند. استفاده از بستر خاک نیازمند استفاده از قارچ کش‌ها می باشد؛ در کشت NFT نیازی به استفاده از قارچ کش‌ها نخواهید داشت.

برداشت محصول ارگانیک

امروزه برای به کشت و بهره وری محصولات از سموم و مواد شیمیایی فراوانی استفاده میشود که برای سلامتی بدن بسیار مضرر است. کشت NFT یکی از انواع کشت‌های سالم می باشد. با حذف سموم و کود‌های مضر در کشت NFT محصولی ارگانیک و با کیفیت خواهید داشت.

کشت فیلم مغذی
کشت فیلم مغذی

معایب کشت NFT چیست؟

نگرانی بابت قطع برق

در کشت NFT در صورت قطعی برق خسارت جبران ناپذیری به محصول وارد خواهد شد. با قطع شدن برق سیستم چرخش آب متوقف میشود و ریشه گیاه در معرض هوا قرار میگیرد که باعث نابودب گیاه میشود.

مسدود شدن کانال‌های مسیر عبور جریان آب

همواره باید مسیر‌های تردد آب را چک کنید تا در صورت مسدود شدن کانال در صدد رفع انسداد آن برآیید. در صورت مسدود شدن کانال آب به طور یکنواخت در اختیار محصول قرار نمی گیرد و می تواند قسمتی از محصول شما را ازبین ببرد.

چرا باید از کشت NTF استفاده کرد؟

  • با بررسی مزایا و معایب کشت NFT به سادگی میتوان نتیجه گرفت این روش کشت بسیار مفید می باشد. بهترین مزیت روش NFT هزینه کم راه اندازی سیستم می باشد. حذف کود و سموم مضر می تواند بخش زیادی از هزینه‌های کشاورز را از بین ببرد؛ در روش NFT دیگر نیازی به هزینه‌های سنگین کود و سموم نخواهید داشت، به عبارتی صورت مسئله به کلی پاک خواهد شد.
  • در روش NFT محصولی یکنواخت و با بازده مناسب در اختیار خواهید داشت؛ همین امر سبب می شود محصول شما در بازار فروش، بهترین باشد و مشتری‌های محصول شما همواره بیشتر خواهد شد.
  • روش NFT مناسب مناطق خشک و نیمه خشک می باشد؛ از آنجا که کشور ما ایران دارای مناطق خشک و نیمه خشک بسیاری می باشد استفاده از روش NFT بسیار مقرون به صرفه می باشد.
  • در روش هیدروپونیک NFT به دلیل حذف خاک مقدار زیادی از هزینه‌های اضافی بهره بردار حذف خواهد شد؛ با حذف خاک علف‌های هرز به کلی از بین می روند و دیگر نیازی به هرس کردن آنها نخواهید داشت.
  • بزرگترین و خطرناک ترین مشکل NFT خطر قطعی برق می باشد. با استفاده از پنل‌های خورشیدی براحتی می توانید مشکل قطع شدن برق خود را به کمک پنل‌های خورشیدی از بین ببرید. 
  • همواره مسیرهای چرخش آب را چک کنید تا در صورت مسدود شدن کانال‌های چرخش آب بتوانید به سرعت انسداد را برطرف سازید تا هیچ گونه آسیبی به محصول شما وارد نشود.
کشت عمودی
برج کشت به روش nft
نمونه کشت NTF
نمونه از کشت NTF

پایانی سبز

در این مقاله آموختید که کشت NTF چه مزیت ها و کارآیی بالایی برای تولیدات کشاورزی دارد. اگر قصد دارید سیستم کشت NFT را راه اندازی کنید حتما از افراد خبره و متخصص در روش هیدروپونیک کمک بگیرید. شرکت سبز تجهیز یکی از تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی و سیستم های گلخانه ای در ایران می باشد. شما با ثبت سفارشات خود می توانید با مشاوره افراد متخصص سیستم‌های کشت هیدروپونیک مناسب محصولتان را انتخاب کنید. شما میتوانید برای راه اندازی سیستم های هیدروپونیک از شرکت سبز تجهیز راهنمایی های لازم را به عمل آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در سبز تجهیز تماس حاصل فرمایید یا نظرات خود را در سایت سبز تجهیز کامنت کنید. باتشکر از همراهی شما.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image.png است
دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب