هر آنچه که باید در مورد گلخانه هیدروپونیک بدانید

گلخانه هیدروپونیک

 

گلخانه هیدروپونیک چیست؟  امروزه احداث گلخانه‌های تجاری و حتی خانگی نیز بسیار متداول شده است. با این حال کمتر کسی در مورد گلخانه هیدروپونیک اطلاعات کافی را دارد. با افزایش کشت هیدروپونیک یا همان آب کشت در بین کشاورزان ایرانی باعث شده تا رشد و پرورش گیاهان به صورت اصولی و ارگانیک باشد. در این مقاله کارشناسان ما در سبز تجهیز قصد دارند گلخانه هیدروپونیک و مزایا و معایب آن را برای شما شرح دهند. با ما تا انتها همراه شوید.

گلخانه هیدروپونیک چیست؟

در گلخانه هیدروپونیک، گیاهان درون محلول مغذی پرورش می یابند و در تماس مستقیم با اکسیژن قرار می گیرند. در احداث این گلخانه عوامل وسعت زمین و نورپردازی آن، نوع محصول قابل کشت، هزینه راه اندازی آن و… مورد بحث هستند. توصیه ما به افرادی که تازه کار هستند و تجربه ی کافی در زمینه کشت هیدروپونیک ندارند کاشت گیاهانی متداول و آسان هم چون کاهو، توت فرنگی، گندم و… می باشد. در مقالات قبل 20 گیاهی که به روش هیدروپونیک کشت می شوند و 4 علوفه مناسب جهت کشت هیدروپونیک را به شما معرفی نمودیم؛ برای اطلاعات بیشتر به این مقالات رجوع کنید.

گلخانه هیدروپونیک
گلخانه هیدروپونیک

مزیت های گلخانه هیدروپونیک چیست؟

گلخانه هیدروپونیک دارای مزایای قابل توجه ای می باشد که اکنون به بررسی این مزایا می پردازیم.

بازده بیشتر محصولات

 استفاده از این گلخانه باعث رشد سریع  گیاهان و عرضه محصولات با کیفیت می شود. در این گلخانه به علت عدم استفاده از خاک، محلول مغذی به راحتی در اختیار محصول قرار می گیرد و سبب افزایش بهره بردای از محصول مورد نظر می شود.

بازگشت سرمایه اولیه

اگرچه راه اندازی گلخانه بسیار پرهزینه است اما سرمایه اولیه خیلی سریع با برداشت اولین محصول قابل بازگشت است. دلیل بازگشت سریع سرمایه را می توان در کیفیت و بازدهی بالای محصول دانست.

صرفه جویی در مصرف آب

در گلخانه هیدروپونیک و به کمک تجهیزات هیدروپونیک، آبیاری محصولات  اصولی انجام میشود؛ در روش‌های سنتی مقدار هدر رفت آب بسیار بالا می باشد، در نتیجه در این گلخانه به مقدار قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی می شود.

کاهش آفات و عدم نیاز به هرس کردن محصول

می توان بیان کرد که تمامی آفات و علف‌های هرز به دلیل استفاده از خاک می باشد. در این گلخانه رشد گیاهان بدون استفاده از خاک صورت می گیرد؛ در نهایت با عدم استفاده از خاک می توان به راحتی مشکل آفات و علف‌های هرز را از بین برد. عدم وجود علف هرز و آفات سبب می شود کشاورز از هزینه‌های هرس کردن و سموم رهای یابد. تمامی سموم برای سلامت انسان و گیاه مضر می باشد؛ با حذف سموم محصول ارگانیک و با کیفیت بالاتری خواهید داشت.

نمونه ای از گلخانه هیدروپونیک تجاری
قفسه های عمودی در گلخانه هیدروپونیک

عرضه محصولات در تمام فصول سال

با استفاده از گلخانه هیدروپونیک برای تمامی فصول سال محصول دارید و به راحتی می توانید گیاهان فصل سرد را در فصل گرم کشت کنید یا حتی بالعکس؛ همین امر سبب افزایش فروش بهره بردار می شود. زمانی که کشاورز در فصول سرد محصولات فصول گرم سال را در اختیار داشته باشد، می توان بیان کرد که برگ برنده در دست اوست.

عدم نگرانی جهت تغییرات آب وهوایی

با وجود گلخانه ی هیدروپونیک شما دیگر نگرانی جهت تغییرات و شرایط نامساعد آب و هوایی نخواهید داشت. در روش سنتی ممکن است با برودت یا گرمای ناگهانی هوا به محصول کشاورز آسیب جدی وارد شود؛ اما در گلخانه هیدروپونیک این مشکل به طور کلی از بین می رود. 

استفاده بهینه از فضا

در گلخانه‌های هیدروپونیک می توان از فضا نهایت بهره را برد. بدین معنا که با به کار گیری قفسه‌های کشت هیدروپونیک به صورت عمودی  قادر هستید از تمام محیط بهره ببرید و همچنین در یک مکان همزمان دو محصول متفاوت را کشت نمایید.

معایب گلخانه هیدروپونیک چیست؟

بعد از بررسی مزیت های فراوان گلخانه هیدروپونیک وقت آن رسیده تا درباره معایب آن صحبت کنیم.

نیازمند سرمایه اولیه بالا

هرچند احداث این گلخانه هزینه ای بالا را به همراه دارد. علت هزینه ی بالای راه اندازی آن را می توان در تجهیزات کنترلی هوشمند و سیستم‌های آبیاری دانست.

دارا بودن تجربه و مهارت فنی بالا

لازم به ذکر است در راه اندازی گلخانه کشاورز باید از مهارت‌های فنی مناسب و تجربه کافی بهره مند باشد. بهره بردار باید با انواع کود‌ها و محلول‌های مغذی هیدروپونیک آشنا باشد. همچنین این بهره بردار باید پرسنلی کارآزموده را در اختیار بگیرد تا هنگام بروز خطاهای سیستم کنترلی بتواند خطاها را از بین ببرند.

کشت توت فرنگی در گلخانه هیدروپونیک
کشت توت فرنگی در گلخانه هیدروپونیک

چرا باید از گلخانه هیدروپونیک برای کشت محصولات استفاده کنید؟

  • در روش هیدروپونیک می توانید هر زمانی محصول دلخواه خود را کشت نمایید؛ نگرانی و دغدغه ی کشاورز بابت کاهش یا افزایش دما به طور کلی از بین خواهد رفت.
  • درست است که راه اندازی گلخانه هیدروپونیک نیازمند سرمایه اولیه ی بالایی می باشد، اما در همان برداشت اول محصول تقریبا تمامی سرمایه ی شما بر خواهد گشت. علاوه بر این برداشت محصولی ارگانیک و عاری از سموم و آفات، می تواند مشتری‌های شما را چندین برابر کند.
  • یکی دیگر از مزیت‌های قابل توجه روش هیدروپونیک کشت محصولاتی غیر مرتبط به فصل می باشد. شما می توانید با کشت محصولات نا مرتبط به فصل سود مناسبی را دریافت کنید. 
  • در روش هیدروپونیک با حذف سموم سبب افزایش بازده محصول و برداشت محصولی ارگانیک می شود. زمانی که محصولی با کیفیت روانه بازار کنید مشتری‌های شما چندین برابر شده و سود مناسبی خواهید داشت.

پایانی سبز

توصیه ما به شما به منظور راه اندازی گلخانه هیدروپونیک استفاده از تجهیزات کنترلی مناسب و مشورت با افراد متخصص میباشد. عدم استفاده از تجهیزات کنترلی مناسب سبب آسیب به گلخانه و از بین رفتن سرمایه ی کشاورز می شود. می توانید تجهیزات کنترلی مناسب را از گروه تخصصی سبز تجهیز خریداری نمایید. علاوه بر این شرکت سبز تجهیز با دارا بودن مشاوران کارآزموده و متخصص خود می تواند به افرادی که قصد احداث گلخانه ی هیدروپونیک را دارند مشاوره داده و راهنمایی‌های لازم را به آنان گوش زده نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در سبز تجهیز تماس حاصل فرمایید یا سوالات و نظرات خود را در سایت سبز تجهیز کامنت کنید. 

دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب