هزینه‌های لازم برای احداث گلخانه هیدروپونیک

هزینه های گلخانه هیدروپونیک

آیا قصد احداث گلخانه هیدروپونیک را دارید؟ آیا از هزینه های احداث گلخانه هیدروپونیک آگاه هستید؟ امروزه با پیشرفت جوامع بشر و افزایش جمعیت تامین محصولات غذایی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین کشاورزی مدرن جایگزین کشاورزی سنتی شده است. هیدروپونیک یا آبکشت یکی از روش‌های مدرن کشت گیاهان بدون استفاده از خاک می باشد که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. کارشناسان ما در سبز تجهیز قصد دارند در این مقاله به هزینه‌های لازم برای احداث گلخانه هیدروپونیک و چگونگی سود آور بودن کشت هیدروپونیک بپردازند. با ما همراه باشید.

هزینه ساخت و راه اندازی گلخانه هیدروپونیک

در روش هیدروپونیک ابتدا باید مقدماتی فراهم شود. تامین این مقدمات هزینه‌هایی را در برداشته و با بررسی هزینه‌ها در نهایت به نتیجه گیری کلی در مورد احداث گلخانه هیدروپونیک خواهیم پرداخت.

 تهیه ی زمین 

برای احداث یک گلخانه هیدروپونیک در گام اول باید زمین مناسب جهت احداث گلخانه را مهیا کنید. اگر خرید زمین برایتان امکان پذیر نیست می توانید از زمین‌های اجاره ای استفاده نمایید. باید توجه داشت که خرید و یا حتی اجاره زمین یکی از گران قیمت ترین فاکتورهای احداث گلخانه هیدروپونیک می باشد. 

برای احداث یک گلخانه هیدروپونیک به طور تقریبی به زمینی با مساحت 5000 متر احتیاج دارید؛ متراژ نام برده شده به منظور احداث گلخانه ی تجاری می باشد اما کاربرانی که قصد احداث گلخانه خانگی را دارند می توانند از فضاهای کوچک نیز بهره مند شوند. باید توجه داشت که دسترسی به انشعابات برق و آب نیاز ضروری جهت احداث گلخانه می باشد.

دریافت مجوز

در مرحله ی بعدی باید برای دریافت مجوز‌های لازم جهت احداث گلخانه هیدروپونیک اقدام نمایید. لازم به ذکر است که دریافت این مجوز‌ها نیز هزینه بردار است. البته اگر قصد دارید گلخانه ای خانگی و کوچک داشته باشید می توانید هزینه مجوز را نادیده بگیرید.

قرارگرفتن پیاز زعفران در لوله های کشت

هزینه ی لازم برای تجهیزات گلخانه هیدروپونیک

سیستم‌های آبیاری و کنترلی

یکی دیگر از هزینه‌های بالا برای احداث گلخانه هیدروپونیک، هزینه‌های سنگین مربوط به سیستم‌های آبیاری و سیستم‌های کنترل دما و رطوبت می باشد. مه پاش و کاربرد آن برای ایجاد رطوبت مورد نیاز گلخانه هیدروپونیک نیز نباید فراموش شود. تهیه ی مه پاش هزینه ای قابل توجه را به خود اختصاص می دهد.

سیستم‌های کنترلی از اهمیت بالایی در گلخانه برخوردار می باشند. در صورت ایجاد خطا و یا عملکرد نامناسب سیستم‌های کنترلی هزینه‌هایی غیرقابل جبران برای بهره بردار به وجود می آید.

تهیه گلدان‌ها و قفسه‌های کشت محصولات

برای کشت هیدروپونیک شما به قفسه‌ها و یا سینی‌های کشت مخصوص هیدروپونیک نیازمند هستید. گلدان‌هایی پر منفذ جهت کشت بذر‌ها نیز باید حتما تهیه شوند. تهیه ی این گلدان‌ها و قفسه‌ها هزینه ی چندانی در مقایسه با هزینه‌های تهیه ی زمین و تهیه ی سیستم کنترلی و آبیاری ندارند.

خرید بذر مناسب

خرید بذر مناسب و قوی جهت کشت هیدروپونیک نیز بسیار حائز اهمیت است. حتما در هنگام خرید بذر مناسب دقت فرمایید. در فروشگاه‌های اینترنتی مانند سبز تجهیز می توانید این بذر‌ها را با قیمت مناسب تهیه فرمایید.

اگر تمایل دارید در رابطه با ویژگی‌های بذر مناسب هیدروپونیک اطلاعات کافی به دست آورید، مطالعه مقاله ویژگی‌های بذر هیدروپونیک خالی از لطف نمی باشد.

استفاده از کود‌ها و محلول‌های مغذی

از هزینه‌ های گلخانه هیدروپونیک، هزینه‌های محلول‌های مغذی مورد استفاده در کشت هیدروپونیک می باشد. تهیه ی این کود‌ها و محلول‌ها برای رشد گیاه لازم و ضروری می باشد. البته در مقایسه با کودهای روش سنتی استفاده از محلول‌های مغذی، بسیار با صرفه تر میباشد.

نمونه ای از گلخانه هیدروپونیک تجاری
نمونه ای از گلخانه هیدروپونیک تجاری

هزینه‌های جانبی و نگهداری گلخانه هیدروپونیک

فراهم کردن نور مصنوعی

برای رشد و پرورش گیاهان گلخانه باید نور مناسب را فراهم نمود؛ البته می توانید از نور طبیعی نیز بهره مند شوید. هر گیاه و محصولی نیازمند نور مختص به خود می باشد و حتما باید این نیاز گیاه به خوبی برطرف شود. 

دور کردن حشرات

در روش هیدروپونیک به دلیل حذف خاک شما نگرانی بابت جانوران موذی را نخواهید داشت. تنها نگرانی شما حشرات می باشند که به راحتی توسط چسب‌های حشرات می توانید این مشکل را برطرف سازید.

چرا باید گلخانه هیدروپونیک احداث کرد

  • هزینه های گلخانه هیدروپونیک تقریبا زیادی را نیازمند می باشد اما تقریبا می توانید در برداشت اول محصول تمامی سرمایه خود را بازگردانید.
  • تهیه زمین اصلی ترین بخش احداث گلخانه می باشد اما اکثر کشاورزان دارای زمین‌های کشاورزی می باشند که همین امر سبب کاهش هزینه‌های تهیه زمین می شود.البته باید توجه نمود زمین مورد استفاده حتما به انشعابات آب و برق دسترسی کافی داشته باشد؛ راه اندازی سیستم‌های آبی و کنترلی نیازمند جریان برق می باشد. 
  • سیستم‌های آبی و کنترلی مهم ترین بخش احداث یک گلخانه می باشد؛ اگر سیستم‌های کنترلی یا آبرسانی دچار خطا شوند هزینه‌های سرسام آوری برای بهره بردار به وجود خواهد آمد. حتما در تهیه سیستم‌های کنترلی از مارک‌ها و برند‌های معتبر استفاده کنید.
  • دریافت مجوز برای احداث گلخانه تجاری یک امر مهم و ضروری می باشد. می توانید در صورت دریافت مجوز از وام‌های مناسب به منظور احداث گلخانه بهره مند شوید.
  • کشت هیدروپونیک نیازمند ظروف و گلدان‌های مخصوص می باشد اما کافی است یکبار این ظروف را تهیه کنید تا در کشت‌های بعدی نیز از آنها بهره مند شوید.
  • محلول‌های مغذی نیازی مبرم و اساسی به منظور رشد گیاهان گلخانه هیدروپونیک می باشند. این محلول‌ها در مخازن آب گلخانه قرار می گیرند و در هنگام چرخش آب به ریشه منتقل می شوند.

پایانی سبز

اگر مایل هستید گلخانه هیدروپونیک احداث کنید ما به شما توصیه می کنیم از مشورت افراد متخصص بهره مند شوید. گروه تخصصی سبز تجهیز با دارا بودن مشاورین متخصص در زمینه هیدروپونیک می تواند به شما مشاوره‌های مناسب را ارائه دهد. شرکت سبز تجهیز، تولید کننده تجهیزات تخصصی سیستم های کشت گلخانه ای در ایران می باشد. ما با استفاده از تمامی تخصص ها و ارائه توان فنی بالا در زمینه تولید انواع سیستم های کشت ، سیستم های هوشمند گلخانه شرکت سبز تجهیز، تولید کننده تجهیزات تخصصی سیستم های کشت گلخانه ای در ایران می باشد. برای اطلاع بیشتر با مشاورین ما در سبز تجهیز تماس حاصل فرمایید یا نظراتتان را در سایت سبز تجهیز کامنت کنید.

دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب