مه پاش چیست و چه کاربردی دارد؟

مه پاش و کاربردهای آن

مه پاش چیست و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟ پیشرفت تکنولوژی و نیاز بشر به محصولات باغی باعث شد تا احداث گلخانه‌ها و استفاده از کشت هیدروپونیک رواج یابد. همچنین پیشرفت روز افزون علم در زمینه تجهیزات کشاورزی باعث کاهش نیروی انسانی میشود. یکی از مهم ترین تجهیزات هیدروپونیک، مه پاش‌ها می باشد و کاربردهای بسیاری در کشاورزی و به خصوص کشت هیدروپونیک دارد. در این مقاله کارشناسان ما در سبز تجهیز قصد دارند در مورد مه پاش‌ها و کاربرد‌های آن اطلاعاتی را برای شما ارائه دهند. با ما همراه باشید.

مه پاش چیست؟

مه پاش وسیله ای است که برای تنظیم رطوبت و دمای محیط مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع نوعی نازل است که آب را به صورت پودری مه مانند اسپری می کند و برای خنک نگه داشتن محیط‌هایی مانند گلخانه‌ها، محیط‌های پرورش دام و طیور، تالار‌ها، رستوران‌ها، پارک‌ها و شهر بازی‌ها به کار می رود. مه پاش‌ها در کشت هیدروپونیک بسیار کاربردی می باشند و علاوه بر تامین رطوبت محیط باعث آبرسانی به گیاهان می شود.

با انواع مه پاش‌ها آشنا شوید 

التراسونیک

در مه پاش‌های التراسونیک سنسور‌های موجود بر روی التراسونیک، با فرکانس بسیار بالا (خارج از محدوده شنوایی انسان) شروع به لرزش و ارتعاش می کنند. لرزش و ارتعاش مه پاش باعث میشود تا ذرات آب به صورت میکروسکوپی در بیاید و در نهایت باعث ایجاد رطوبت مورد نیاز هوا شود. از مه پاش‌های التراسونیک علاوه بر هیدروپونیک در صنعت طیور نیز استفاده می شود.

مه پاش چیست و چه کاربردی دارد؟
مه پاش چیست و چه کاربردی دارد؟  

پروانه ای

مه پاش‌های پروانه ای از موتور، دینام و فن تشکیل شده است. آب توسط موتور و دینام شروع به حرکت کرده و در مقابل فن قرار میگیرد؛ در نهایت فن ذرات آب را به صورت پودر شده به محیط منتقل می کند.

مه پاش پروانه ای ساده
مه پاش پروانه ای ساده

نازلی

در مه پاش‌های نازلی، نازل به یک شلنگ انتقال آب متصل شده است. شلنگ آب را با ابتدای نازل منتقل می سازد و در نهایت نازل آب را به صورت ذرات پودری به محیط منتقل می کند.

عملکرد مه پاش چگونه است؟

هر کدام از سیستم‌های مه پاش فرایند و عملکرد مخصوص و منحصر به فرد خود را دارا می باشند. اما می توان بیان کرد تمامی مه پاش‌ها آب را به صورت ذرات پودری وکوچک (در حد میکرون) به محیط منتقل می کنند. مه پاش‌ها به دلیل گرماگیر بودن فرایند تبخیر آب، سبب کاهش دما می شوند.

کاربرد‌های مه پاش بدانید

خنک نگه داشتن؛ تنظیم دمای و رطوبت محیط‌هایی مانند گلخانه هیدروپونیک اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا در صورت عدم رطوبت کافی خسارات جبران ناپذیری ایجاد شده و سبب کاهش بازده محصولات می شود. از این رو کاربرد آن در کشاورزی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به چند نمونه از کاربردهای مه پاش اشاره میشود.

جلوگیری از مصرف بیش از حد آب

در آبیاری سنتی هدر رفت آب بسیار زیاد می باشد؛ اما با استفاده از مه پاش به علت خروج پودری آب می توان در هدر رفت آب تا حد زیادی صرفه جویی کرد.

ایجاد رطوبت مناسب و خنک کردن محیط 

در مه پاش‌ها قطرات ریز آب تمایل دارند از حالت مایع به گاز تبدیل شوند. آب تبخیر شده گرماگیر است و برای این عمل نیازمند دریافت گرما از محیط بوده و به این طریق باعث افزایش رطوبت و کاهش دمای محیط می شود.

تصفیه هوا و از بین بردن گردوغبار

با افزایش رطوبت محیط گرد و غبار و آلودگی محیط به طور کلی ازبین می رود.

قابل استفاده جهت سم پاشی

از سیستم مه پاش برای کوددهی و سمپاشی گیاهان گلخانه استفاده می شود و در مخازن آن می توانید کود و سم مخلوط با آب

استفاده کنید؛ در نهایت آب مخلوط با کود و سم به صورت پودری در اختیار محصول قرار می گیرد. 

پخش کننده رایحه ی مطبوع

می توانید در مخازن مه پاش از رایحه‌های مطبوع و مناسب استفاده نمایید.

گلخانه مجهز به سیستم مه پاش

چرا باید از مه پاش برای آبیاری استفاده کرد؟

وظیفه مه پاش، تنظیم دما و رطوبت محیط است و مناسب ترین سیستم خنک کننده محیط می باشد. مهم ترین کاربرد آن در کشت هیدروپونیک ایجاد رطوبت و آبرسانی مناسب گیاه است.

 در تالار‌ها و رستوران‌هایی با مساحت وسیع خنک کردن محیط کار دشواری است، برای خنک شدن و تهویه هوا و جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع از مه پاش استفاده می شود.

معمولا در مه پاش‌ها، سیستم‌های رطوبت سنج و دما سنج قرار دارد که همواره رطوبت و دما را می سنجد؛ به کمک این سنسور‌ها عمل خاموش یا روشن بودن به صورت خودکار صورت می گیرد.

مه پاش‌ها قابلیت استفاده از آب گرم یا سرد را دارا می باشند؛ در نتیجه می توان در فصل گرم از آب سرد جهت کاهش دما و در فصل سرد از آب گرم جهت افزایش دما استفاده کرد. بنابراین می توانید به کمک آن در هر فصلی از سال به راحتی به کشت بپردازید و نگرانی جهت کاهش یا افزایش دما نداشته باشید.

پایانی سبز

حال که به کاربرد و اهمیت مه پاش در این مقاله پی بردیم و دانستیم میتواند برای کشاورزی بسیار مفید واقع شود. برای خرید تجهیزات مه پاش ما به شما شرکت سبز تجهیز را پیشنهاد میکنیم. شرکت سبز تجهیز از فروشگاه‌ها و تولید کنندگان تجهیزات نوین کشاورزی اعم از سازه های گلخانه ای، تجهیزات الکترونیک و اتوماسیون و ماشین آلات گلخانه ای می باشد. فروشگاه اینترنتی سبز تجهیز ضمن تضمین کیفیت محصول، خریدی مطمئن را برای شما به ارمغان می آورد. همین الان برای ثبت سفارش به سایت سبز تجهیز مراجعه کنید و از تخفیفات ویژه آن بهره ببرید. برای اطلاع بیشتر میتوانید با کارشناسان ما در سبز تجهیز تماس حاصل فرمایید یا نظراتتان را کامنت کنید. با تشکر از همراهی شما.

دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب