کشت هیدروپونیک زعفران – با سرمایه اندک طلا بکارید!

کشت زعفران به صورت هیدروپونیک

در این مقاله کشت هیدروپونیک زعفران مورد توجه ماست و قصد داریم مزایا و معایب این روش را بررسی کنیم. زعفران، این طلای سرخ یکی از بهترین گزینه‌ها برای کشت هیدروپونیک و کشت ایروپونیک می باشد. ‌به عبارتی با استفاده از تجهیزات ایروپونیک کاشت زعفران  بسیار درآمد زا می باشد. 

زعفران جهت کشت نیازمند موقعیت جغرافیایی خاصی می باشد اما با استفاده از کشت هیدروپونیک این مشکل به راحتی قابل حل بوده و در هر مکانی می توانید زعفران کشت کنید. 

کشت زعفران به صورت هیدروپونیک

انواع کشت زعفران

کشت زعفران به دو نوع سنتی و گلخانه ای(همان روش هیدروپونیک) صورت می گیرد. روش سنتی همان روش‌های قدیمی و رایج کشاورزان می باشد که نیاز به زمین مناسب برای ‌کاشت پیاز زعفران داریم زیرا پیاز زعفران فقط در خاک خشک رشد می کند.‌

در واقع زعفران قابلیت کشت در آب و هوای مرطوب را ندارد. 

خراسان ایران مهد کاشت زعفران به روش سنتی می باشد. در روش هیدروپونیک نیز گلخانه‌هایی جهت کشت فراهم می شود و به نوعی در تمام فصول سال و در هر منطقه ای از ایران زعفران درجه یک خواهید داشت. 

زعفران گیاهی بسیار سودمند بوده و درآمد مناسبی برای شما فراهم می آورد پس حتما به شما توصیه می کنیم اگر علاقه مند به کشت هیدروپونیک هستید زعفران را در اولویت قرار دهید.

مزایا کشت هیدروپونیک زعفران

کشت هیدروپونیک زعفران مزایای بسیاری نسبت به کشت سنتی دارد. اکنون به بررسی این مزایا می پردازیم و توضیح مختصری در رابطه با هر کدام برای شما ارائه می کنیم. 

می توان مزایای کشت هیدروپونیک  زعفران را به صورت زیر بیان نمود:

  1. پر بازده بودن محصول نهایی به کمک تجهیزات هیدروپونیک

در کشت زعفران به صورت سنتی در دو سال اول برداشت محصول تقریبا صفر بوده و علت اصلی آن استفاده از خاک می باشد.

به عبارتی در روش سنتی تا دو سال امکان برداشت مناسب زعفران را ندارید اما به کمک تجهیزات هیدروپونیک از همان سال اول می توان محصول مناسبی برداشت نمود. 

زعفران گیاهی بوده که به اصطلاح عامیانه دور ریز ندارد!!!!

 پس از اولین  گلدهی زعفران  پیاز زعفران شروع به تکثیر می کند و کشاورز باید پیاز جدید را جداسازی نماید.

‌در روش کشت سنتی کشاورز برای جداسازی پیاز جدید با مشکلات و هزینه‌های هنگفتی مواجه می شود‌‌. اما در روش هیدروپونیک کشاورز به راحتی در پایان برداشت محصول، پیاز‌های جدید را جدا می کند و می تواند در صورت داشتن فضای کافی پیاز را در گلخانه کشت نماید یا به فروش رساند.

  1. کاهش نیروی انسانی 

کشاورز در کشت سنتی جهت برداشت زعفران همواره با سختی‌های زیادی مواجه است. یکی از مهمترین سختی‌ها نبود نیروی انسانی می باشد. گلدهی زعفران در ماه خاصی از سال اتفاق می افتد و سبب می شود نیرو انسانی کمیاب شده و دسترسی به آن سخت شود.

 اگر کشاورز نتواند به موقع گل زعفران خود را برداشت کند متحمل ضرر شده و سبب از بین رفتن محصول زعفران خود می شود. در کشت هیدروپونیک شما نیازمند نیروی انسانی زیادی نیستید و همواره می توانید به کمک نیروی انسانی کمی محصول خود را برداشت کنید.

  1. عدم نیاز به زمین‌های وسیع کشاورزی

برای کشت زعفران به روش سنتی از زمین‌های وسیع استفاده می شود. تهیه زمین و هزینه‌های سالانه زمین معمولا بسیار سنگین بوده و همواره نگرانی‌های مربوط به زمین کشت  گریبانگیر کشاورز می باشد. 

در روش هیدروپونیک دیگر دغدغه تهیه زمین، شخم زدن زمین و… را نداریم. کشت هیدروپونیک ما را از بستر خاک رها می سازد و هزینه‌های سنگین تهیه زمین و ادوات کشاورزی سنگین را به طور کامل برطرف میکند.

  1. کشت زعفران در تمام فصول سال

گلدهی زعفران در فصل سرد سال بوده و برداشت آن به روش سنتی بسیار طاقت فرسا و با زحمت می باشد. در روش سنتی نمی توان در فصل‌های غیر از زمستان محصول برداشت نمود.

در روش هیدروپونیک شما وابستگی به فصل را نخواهید داشت و هر موقع از سال می توانید زعفران برداشت کنید. 

  1. از بین رفتن علف هرز در زعفران

کشاورزی که به شیوه ی سنتی زعفران کشت می کند همواره باید هزینه ای بابت وجین پیاز و از بین بردن علف‌های هرز پرداخت کند. علت اصلی پیدایش علف هرز در زعفران خاک می باشد؛ خاک شرایط لازم را برای ایجاد علف هرز مهیا می کند.

هیدروپونیک با حذف کردن خاک ما را از وجین کردن زعفران مبرا می کند.

  1. وابسته نبودن به شرایط جغرافیایی

همان طور که بیان کردیم زعفران نیازمند خاک خشک می باشد در نتیجه به روش سنتی نمی توان زعفران را در محل‌های مرطوب کشت نمود. یکی دیگر از مشکلات کشت زعفران به روش سنتی بارش باران یا برف در زمان گلدهی زعفران می باشد.

‌در صورت بارش باران یا برف بر روی گل زعفران محصول به کلی از بین می رود و سبب ایجاد خسارت برای کشاورز می شود.

در روش هیدروپونیک با حذف خاک می توانید در هر موقعیت مکانی زعفران کشت کنید. به کمک گلخانه هیدروپونیک مشکل تغییرات آب و هوا به کلی از بین می رود.

معایب کشت هیدروپونیک زعفران

  1. هزینه احداث گلخانه

احداث گلخانه هیدروپونیک تقریبا هزینه بر بوده و نیازمند سرمایه اولیه می باشد. اما  در کشت هیدروپونیک زعفران با صرف زمان کمی سرمایه خود را بازگردانید.

  1. عدم دسترسی به پیاز زعفران در مناطق که زعفران کشت نمی شود

در مناطقی که زعفران کشت نمی شود تهیه پیاز زعفران مشکل بوده اما این مشکل نیز به راحتی قابل حل می باشد. کشاورز می توان به راحتی به مناطقی که زعفران به صورت سنتی کشت می شود مراجعه کند و پیاز زعفران را تهیه کند.

 قرار گرفتن پیاز در لوله‌های کشت زعفران هیدروپونیک

نتیجه گیری: آیا کشت هیدروپونیک زعفران به صرفه است؟

حال با مطالعه مزایا ومعایب می توان به نتیجه گیری کلی در رابطه با کشت هیدروپونیک زعفران دست یافت. همانطور که مطالعه نمودید مزایای کشت هیدروپونیک زعفران بسیار زیاده بود و معایب آن به راحتی قابل حل شدن می باشد.

ما به شما توصیه می کنیم اگر می خواهید کشت هیدروپونیک را انتخاب کنید حتما زعفران را در فهرست محصولات خود قرار دهید. شرایط کشت ایروپونیک نیز برای این طلای سرخ وجود دارد اما با روش هیدروپونیک سودی مناسب و دائمی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب