آیا کشت هیدروپونیک مقرون به صرفه است؟

تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید تا در نهایت متوجه شویم کشت هیدروپونیک مقرون به صرفه می باشد یا خیر. در مقاله قبل ضمن تعریف روش کشت هیدروپونیک، مهم ترین تجهیزات هیدروپونیک  را نیز کاملا توضیح دادیم و با بررسی مزایا و معایب  به توضیح کشت هیدروپونیک پرداختیم. اما اکنون قصد داریم به موضوع مقرون به صرفه بودن یا نبودن کشت هیدروپونیک بپردازیم. با ما تا انتهای این محتوای مفید همراه باشید.

کلمه مقرون به صرفه به چه معناست؟

در واقع کلمه مقرون به صرفه بودن به معنای سودآور بودن، با فایده بودن و…می باشد. مقرون به صرفه بودن در محاوره ی عمومی به معنای این است که سود یک عمل، از زیان یا ضرر آن بیشتر باشد و به عبارتی سود بیشتر از ضرر باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی دلایل مقرون به صرفه بودن کشت هیدروپونیک می پردازیم و با بررسی این دلایل نتیجه گیری می کنیم، روش کشت هیدروپونیک تا چه اندازه مقرون به صرفه می باشد.

دلایل مقرون به صرفه بودن کشت هیدروپونیک

اکنون به بررسی دلایل مقرون به صرفه بودن کشت هیدروپونیک می پردازیم و توضیح مختصری درباره هر یک از آنها را  برای شما شرح می دهیم.

دلایل مقرون به صرفه بودن کشت هیدروپونیک:

  • جلوگیری از هدر رفتن و اسراف آب.
  • عدم نیاز به وجین کردن یا هرس نمودن محصول.
  • حذف هزینه ی مربوط به تهیه زمین.
  • عدم نگرانی تغییرات آب و هوا.
  • حذف آفات و کاهش استفاده از سم و کود.
  • استفاده مناسب تراز فضا و تولید بیشتر محصول.
  • استفاده بهینه از نیروی انسانی.
  • حذف ادوات سنگین کشاورزی

جلوگیری از هدر رفتن و اسراف آب

در روش‌های کشت قدیمی مانند غرقابی به دلیل این که تمامی زمین زیر آب رفته است، هدر رفتن آب بسیار زیاد است؛ به نوعی آب بیشتر از این که برای محصول کاربرد داشته باشد، بیشتر آن هدر می رود. اما در روش هیدروپونیک آب همواره در یک چرخه بسته گردش می کند و از تمام ظرفیت آب استفاده می شود و سبب کاهش هدر رفتن آب می شود که در نهایت روش هیدروپونیک را بسیار مقرون به صرفه می کند.

در واقع روش هیدروپونیک بسیار مناسب کشور ایران می باشد؛ زیرا کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و آب نقش مهمی در آن دارد. در مناطق خشک و نیمه خشک ایران کشاورز باید برای بهره بردن از آب مبلغی را بپردازد اما در روش هیدروپونیک نیازی به پرداخت این هزینه نبوده و کشاورز با استفاده کمتر از آب در هزینه‌های خود صرفه جویی می کند.

چرخه بسته آب در روش هیدروپونیک

عدم نیاز به وجین کردن و هرس کردن محصول

در روش‌های سنتی، کشاورز باید هزینه ای جهت هرس نمودن و وجین کردن محصول را در نظر داشته باشد. هرس کردن نیازمند نیروی انسانی است  و سبب افزایش هزینه‌ها می شود اما در روش هیدروپونیک به دلیل این که تنها ریشه محصول درون آب قرار دارد از رشد علف‌های هرز جلوگیری می شود و هزینه نیروی انسانی برای این امر از بین می رود.

قرار گرفتن ریشه گیاه درون آب

حذف هزینه‌های مربوط به زمین

در روش هیدروپونیک برای تولید محصول انبوه دیگر نیازی به استفاده از زمین وسیع ندارید. در روش هیدروپونیک می توان همان مقدار محصولی را که در روش سنتی به دست می آید با استفاده از فضای کمتری تولید نمود. علت استفاده بهینه فضا در روش هیدروپونیک استفاده افقی از محل کشت می باشد. 

استفاده بهینه از فضا با کشت محصول به صورت افقی

عدم نگرانی تغییرات آب و هوا

در روش هیدروپونیک به علت کشت محصول درون فضای بسته دیگر بهره بردار نگرانی بابت تغییرات آب و هوا ندارد. بعضی از محصولات نسبت به تغییر آب وهوا بسیار حساس بوده و در تغییرات ناگهانی دما  کشاورز را متحمل ضرر می کنند اما در روش هیدروپونیک تغییرات دما برای گلخانه حائز اهمیت نمی باشد. از مزیت‌های دیگر هیدروپونیک  کشت محصولاتی می باشد  که مناسب فصل نبوده به نوعی می توان در زمستان محصولات تابستانی را کشت نمود.  

حذف آفات و عدم استفاده از سم و کود

اکثر آفات محصولات کشاورزی ناشی از کشت بر روی خاک می باشد. در روش هیدروپونیک به علت کشت محصول درون آب بیشتر مشکلات آفت حل می شود و نیازی به استفاده از سم‌هایی که برای انسان مضر است، نمی باشد. همچنین می توان عنوان کرد به دلیل عدم استفاده خاک دیگر نیازی به استفاده از کودهای شیمیایی که هزینه‌های هنگفتی برای کشاورز دارد را نمی باشد. 

استفاده بهتر از فضا و تولید بیشتر محصول

در روش کشت هیدروپونیک می توان محصول را به صورت افقی کشت کرد؛ در نتیجه استفاده از فضا بهینه تر می باشد. به عبارتی می توان در فضای مورد استفاده چندین طبقه طراحی نمود که هر طبقه شامل سینی کشت مخصوص به خود می باشد. در روش هیدروپونیک بازدهی برداشت محصول بیشتر است و شما می توانید با همان مقدار بذر، محصول که در روش سنتی استفاده می کنید با کشت به روش هیدروپونیک محصول بیشتری را برداشت کنید.

 استفاده بهینه از فضا با چیدن سینی کشت به صورت افقی

استفاده بهینه از نیروی انسانی 

در کشاورزی به صورت سنتی همواره به نیروی انسانی نیاز دارید و بیشتر مواقع استفاده بهینه را نمی توان انتظار داشت. اما در روش هیدروپونیک اکثر امور توسط سیستم‌های اتوماسیون انجام می شود، این امر سبب کاهش استفاده از نیروی انسانی می شود.

حذف ادوات سنگین کشاورزی

در روش کشاورزی سنتی شما برای انجام بسیاری از امور نیازمند ادوات سنگین کشاورزی می باشید، اما در روش هیدروپونیک دیگر نیازی به این ادوات ندارید و با استفاده از تجهیزات هیدروپونیک تمامی امور برای شما قابل انجام است. در روش هیدروپونیک نیازی به شخم زدن زمین و انجام کارهایی از همین قبیل را ندارید؛ همین امر سبب تسریع امور می شود و در زمان نیز صرفه جویی میکنید.

نتیجه گیری

با مطالعه مطالب فوق به راحتی می توان نتیجه گرفت استفاده از روش هیدروپونیک بسیار مقرون به صرفه بوده و سبب بیشتر شدن سود بهره بردار می شود. البته نمی توان نقش پررنگ تجهیزات هیدروپونیک را در مقرون به صرفه کردن روش هیدروپونیک نادیده گرفت.

نباید منکر این شد که روش هیدروپونیک نیازمند سرمایه اولیه بیشتری می باشد اما بازگشت سرمایه در روش هیدروپونیک سریعتر می باشد و به طور کلی دارای سود بیشتری است. هنگامی که تمامی گزینه‌ها را کنار هم قرار می دهیم به راحتی می توانیم بگوییم کشت هیدروپونیک مقرون به صرفه ترین روش کشت علوفه می باشد.

در این مقاله به مقایسه روش کشت هیدروپونیک با دیگر روش ها پرداختیم و این روش را از نظر مقرون به صرفه بودن بررسی کردیم؛ خوشحال می شویم اگر نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بابت همراهی شما، صمیمانه سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب