نکاتی که باید در نگهداری سینی کشت علوفه هیدروپونیک بدانید

تمام نکات طلایی نگهداری از سینی کشت علوفه هیدروپونیک را در این مقاله بخوانید. در مقالات قبل روش کشت هیدروپونیک و کشت علوفه  هیدروپونیک را به طور کامل توضیح دادیم. یکی از مهمترین تجهیزات علوفه هیدروپونیک، سینی کشت هیدروپونیک می باشد.

سینی‌های کشت علوفه هیدروپونیک همان بستری هستند که علوفه درون آن کشت می شوند. سینی‌های علوفه هیدروپونیک را معمولا به دو صورت یکبار مصرف و چند بار مصرف می سازند. نگهداری سینی‌های کشت هیدروپونیک دارای قواعد خاصی بوده و نیازمند آگاهی مناسب می باشند. بنا داریم این نکات مهم را برای شما ارائه نماییم تا بتوانید به نحو احسنت از سینی‌های خود نگهداری نمایید.

1- سینی‌های مناسب کشت هیدروپونیک

سینی  کشت هیدروپونیک

سینی‌های کشت علوفه هیدروپونیک اکثر مواقع برای کشت علوفه استفاده می شوند و معمولا درون سینی‌های کشت علوفه ای مانند گندم کشت می شوند. سینی‌های کشت دارای ابعاد 60 در 30 و ارتفاع 30 سانتی مترمی باشند. این سینی‌ها معمولا دارای منافذی در زیر سینی بوده که آب درون آن جریان پیدا میکند و سبب تغذیه ی گیاه مورد نظر می شود.

سینی‌های علوفه هیدروپونیک معمولا باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

  • سینی‌ها باید مقاوم باشند.
  • در زیر سینی‌ها باید منافذی جهت تغذیه گیاه قرار داشته باشد.
  • دارای انعطاف لازم باشند.
  • سینی از مواد اولیه ی با کیفیت درست شده باشد.
  • به راحتی بتوان آنها را جابجا نمود.
  • سبک باشند و وزن سنگینی نداشته باشند.
  • قابل استفاده در هر نوع آب وهوایی باشد.

شرایط نگهداری سینی کشت علوفه ی هیدروپونیک

همان طور که بستر کشت هر محصول جزء مهمترین عوامل ایجاد آن می باشد، استفاده مناسب از سینی کشت علوفه هیدروپونیک که یکی از مهمترین تجهیزات علوفه هیدروپونیک می باشد نیز بسیار حائز اهمیت است. برای بهره برداری بهتر از ظروف علوفه ی هیدروپونیک باید یک سری نکات را رعایت نمود. اکنون به بررسی این نکات می پردازیم تا بتوانیم بهترین استفاده را از سینی‌های کشت علوفه هیدروپونیک داشته باشیم. این نکات عبارت اند از:

  • عدم فشار زیاد بر سینی کشت علوفه.
  • عدم قرار دادن سینی‌ها در مجاورت گرما و یا سرما.
  • جای گیری مناسب سینی‌ها به منظور عدم افتادن سینی‌ها از قفسه.
  • دسترسی راحت پرسنل به سینی‌ها.
  • داشتن تعداد زیاد روزنه به منظور در گردش بودن آب.

عدم فشار زیاد بر سینی‌ها

سینی‌های کشت علوفه هیدروپونیک را از جنس پلی کربنات می سازند؛ به دلیل اینکه سینی‌ها در آب قرار میگیرند، نمی توان آنها را از جنس فلزات ساخت؛ به همین دلیل، این سینی‌ها را از جنس پلی کربنات می سازند. بعضی وقت‌ها پرسنل بر اثر بی دقتی، تعداد زیادی از سینی‌ها را بر روی هم قرار می دهند، با این کار فشار زیادی به سینی‌ها وارد می کنند؛ همین کار باعث شکستن آن‌ها می شود.

عدم قرار دادن سینی‌ها در مجاورت گرما و یا سرما

سینی‌های کشت علوفه هیدروپونیک را نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهیم، این کار باعث از بین رفتن مقاومت آنها می شود؛ علاوه بر این، قرار دادن سینی‌های کشت علوفه هیدروپونیک در مجاورت سرما نیز سبب دفرمه شدن آنها می شود.

 جای گیری مناسب سینی‌ها به منظور عدم افتادن سینی‌ها از قفسه

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در نگهداری سینی‌های کشت استفاده از قفسه‌های مناسب و به نوعی ایمن می باشد. زمانی که بهره بردار مکانی را جهت کشت در نظر میگیرد، باید حتما محل قرار گیری مناسب سینی‌های کشت هیدروپونیک را نیز در نظر بگیرد تا از افتادن سینی‌های علوفه هیدروپونیک جلوگیری کند. افتادن سینی‌های کشت با توجه به این که درون آن از محصول پر شده است، سبب آسیب جدی به ظروف کشت می شود.

2- فاصله مناسب قفسه‌ها و تعبیه درست سینی‌های کشت هیدروپونیک

دسترسی راحت پرسنل به سینی‌ها

قفسه‌ها باید به گونه ای طراحی شوند که پرسنل بتوانند بدون مشکل و سختی سینی‌های کشت هیدروپونیک را جابجا نمایند. به عبارتی تعبیه نامناسب  قفسه‌ها سبب دشواری کار برای پرسنل و امکان آسیب به سینی‌های کشت علوفه هیدروپونیک می شود.

داشتن تعداد زیاد روزنه به منظور در گردش بودن آب

در روش هیدروپونیک به علت گردش آب، داشتن منافذ مناسب برای سینی کشت بسیار حائز اهمیت می باشد. اگر منافذ مناسب نباشد و آب درون آن‌ها گیر کند، باعث رشد قارچ می شود و آسیب شدیدی به محصول نهایی وارد می کند.

نتیجه گیری 

پس از مطالعه مقاله فوق توانستیم ویژگی‌های مناسب یک سینی کشت علوفه هیدروپونیک را  بشناسیم و سپس نحوه ی استفاده درست آن را آموختیم. با رعایت چند نکته ساده می توانیم بهترین استفاده از سینی‌های کشت خود را داشته باشیم و عمر آن‌ها را بسیار افزایش دهیم.

سعی کنید در هنگام خرید حتما از کیفیت مناسب سینی‌های کشت علوفه هیدروپونیک مطمئن شوید و از برند‌های معتبر خریداری کنید. از پرسنل خود بخواهید که از چیدن سینی ها بر روی هم، خودداری کنند و فشار زیادی به آنها وارد نکنند. همچنین از نگهداری سینی‌های کشت علوفه هیدروپونیک در محیط آزاد خودداری کنید.

در این محتوا سینی کشت علوفه هیدروپونیک را بررسی کردیم؛ اگر تجربه استفاده از سینی های علوفه هیدروپونیک را داشته اید، خوشحال می شویم با ما تجربه خود را به اشتراک بگذارید.

از همراهی خوب شما سپاسگزاریم🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب