علوفه هیدروپونیک در ایران

 

آیا از کشت علوفه  با استفاده از روش‌های سنتی، خسته شده اید؟ چرا روش‌های جدید کشت را امتحان نمی کنید؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید و به آسانی علوفه ای پربار برای دام‌هایتان مهیا کنید.علوفه هیدروپونیک علوفه ای که بدون استفاده از کودهای شیمیایی مضر به دست می آید و سرشار از مواد مغذی برای دام‌هایتان می باشد. 

امروزه در کشور ما مصرف سالانه ی آب، بسیار بالا می باشد به طوری که برخی از مناطق کشورمان با مشکل کم آبی مواجه هستند. استان‌هایی همچون اصفهان، سمنان، خوزستان، یزد، کرمان و…  با کمبود آب روبرو هستند و این مشکل در سال‌های آینده به مراتب افزایش می یابد و ذخایر آب رو به اتمام می باشد. حال در چنین شرایطی راهکاری که بتواند مصرف آب را کاهش دهد بسیار تاثیرگذار می باشد.می توان مدرن ترین روش کشت را هیدروپونیک نامید.

در مقالات قبل کشت هیدروپونیک و همچنین علوفه هیدروپونیک به طور کامل برای شما ارائه گردید. اکنون بنا داریم پیشرفت کشت علوفه هیدروپونیک را در ایران مورد بررسی قرار دهیم.

1- کشت یونجه به روش هیدروپونیک

کشت علوفه هیدروپونیک در ایران

نخستین بار ویلیام فردریک گریک زمانی که در کالیفرنیا کشت گیاهان بدون استفاده از خاک را تحقیق میکرد، واژه ی هیدروپونیک یا همان آب کشت را کشف نمود؛ اکنون در استان‌های مختلف ایران  اعم از خشک، نیمه خشک و حتی استان‌های شمالی  شاهد کشت علوفه به روش هیدروپونیک و استفاده از تجهیزات علوفه ی هیدروپونیک  می باشیم. در این عصر کشاورزان به آگاهی لازم رسیده اند و دیگر لازم نیست نگران شرایط جوی، کمبود آب و… باشند.

روش هیدروپونیک به علت بازده بسیار زیاد و مزایای عالی، محبوبیت زیادی در بین کشاورزان ایران پیدا کرده است. در هیدروپونیک می توان اکثر محصولات کشاورزی را  کشت نمود. یکی از بهترین گزینه‌های کشت را می توان علوفه هیدروپونیک دانست. امروزه در ایران با توجه به بحران کم آبی استفاده بهینه از آب بسیار حائز اهمیت می باشد. امروزه دامداران خواهان علوفه درجه یک و مناسب برای دام‌های خود می باشند، علوفه هیدروپونیک این نیاز را به آسانی برطرف می سازد. در مقاله قبل به بررسی مزایای علوفه هیدروپونیک پرداختیم و نتیجه گرفتیم علوفه هیدرو پوینک خواص بیشماری دارند.

علوفه قابل کشت در روش هیدروپونیک:

در روش هیدروپونیک انواع بذر‌ها مقاوم را می توان کشت نمود. امروزه با توجه به محبوبیت روش هیدروپونیک در ایران، گلخانه‌ها یا کانکس‌های هیدروپونیک محصولاتی مانند گیاهان زینتی، دارویی، میوه و سبزیجات و.. کشت میشوند. اما از مهم ترین این محصولات می توان کشت علوفه هیدروپونیک را نام برد.در حال حاضر گلخانه‌هایی که در ایران به کشت علوفه هیدروپونیک می پردازند دو هیچ از رقبای خود جلوترند. زیرا استفاده از تجهیزات علوفه هیدروپونیک بسیار آسان و لذت بخش می باشد همچنین خواص دیگری نیز دارند، مانند : 

  • افزایش بازده محصولات 
  • بیشتر شدن فراورده‌های دامی 
  • بالا رفتن نرخ زاد ولد دام‌ها 

انواع بذر علوفه قابل کشت

در روش کشت علوفه هیدروپونیک می توان تمامی علوفه را کشت نمود. شش بذر اصلی معمولا بهترین بازده را داشته است و برای کشاورزان و دامداران بسیار مقرون به صرفه می باشد. این شش بذر عبارت اند از:

  • گندم
  • جو
  • شبدر
  • یونجه
  • ذرت
  • چاودار یا روگن

بذر‌هایی را که برای شما شرح دادیم، بهترین نوع بذر برای کشت علوفه هیدروپونیک می باشند. این بذر‌ها بسیار راحت جوانه میزنند و معمولا سودآوری بالایی دارند.

2- کاشت گندم به روش هیدروپونیک

نگرانی‌های کشاورزان ایرانی برای انتخاب روش مدرن هیدروپونیک

معمولا برای تمامی افراد، کنار گذاشتن روش‌های سنتی و روی آوردن به روش‌های مدرن دشوار است. در نظر بگیرید کشاورزی که سال‌های زیادی به روش سنتی علوفه خود را کشت نموده است و در این کار، حرفه ای و ماهر شده است، بخواهد کشاورزی مدرن یا هیدروپونیک را  پیش گیرد.

از مهمترین معضلات کشاورزان ایرانی راه اندازی گلخانه‌های کشت علوفه هیدروپونیک می باشد. اگرچه احداث گلخانه پر هزینه و زمان بر میباشد اما در زمان برداشت محصول سود شما چندین برابر شده  و به نوعی سرمایه زودتر باز میگردد. از دیگر نگرانی کشاورزان ایرانی تهیه تجهیزات علوفه هیدروپونیک و بذر مناسب می باشد که امروزه با وجود فروشگاه‌های  معتبر این مشکل تا حدود بسیار زیادی برطرف شده است. 

نتیجه گیری

اکنون زمان آن رسیده است که روش‌های مدرن جدید را امتحان کنید؛ زیرا آینده کشور عزیزمان ایران و حفظ منابع آبی برای ما مهم و حیاتی می باشد. کشت علوفه هیدروپونیک در ایران بهترین روش کشاورزی بدون نیاز به خاک می باشد. در روش کشت علوفه هیدروپونیک می توان تا 90 درصد از هدر رفت آب جلوگیری نمود که همین مسئله برای کشاورزان مناطق خشک و نیمه خشک ایران بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا معمولا هزینه‌های هنگفتی بابت تامین آب پرداخت می کنند.

اگرچه روش کشت علوفه هیدروپونیک معایبی را نیز دارا می باشد اما مزایایی این روش بسیار بیشتر از روش سنتی بوده و همین امر سبب انتخاب کشت علوفه هیدروپونیک می شود. برای آینده کشورمان ایران باید آب، این مایه حیات را قدر بدانیم. علاوه بر کاهش مصرف آب در روش کشت علوفه هیدروپونیک می توانید علوفه ای مقوی برای دام‌هایتان تهیه کنید و پیشرفت چشمگیری در فراورده‌های دامی خود مشاهده نمایید.

ما به شما پیشنهاد می کنیم این روش را انتخاب نموده و از کشاورزی سنتی دوری کنید. درست است که این روش نیازمند سرمایه اولیه ی تقریبا زیادی می باشد اما بازگشت سرمایه شما بسیار سریع است و در زمان کمی می توانید سرمایه را با برداشت محصول با کیفیت به دست آورید.

در این مقاله به بررسی کشت علوفه هیدروپونیک در ایران پرداختیم، اگر شما تجربه کشت علوفه هیدروپونیک را داشته اید، خوشحال می شویم تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب