تجهیزات هیدروپونیک و معرفی آنها

آیا شما هم برای راه اندازی سیستم کشت به تجهیزات هیدروپونیک نیاز دارید؟

همانطور که در مقاله کشت هیدروپونیک توضیحات لازم برای کشت به روش هیدروپونیک را برای شما ارائه کردیم اکنون می خواهیم به مبحث تجهیزات مورد استفاده روش کشت هیدروپونیک بپردازیم.

هر ایده و روش مدرنی نیازمند تجهیزات و امکانات خاص و منحصر به فرد خود می باشد، روش هیدروپونیک نیز از این امر مستثنی نمی باشد. در این مقاله بنا داریم مهمترین تجهیزات هیدروپونیک را برای شما به طور کامل توضیح دهیم و نیاز شما را برای شناخت تجهیزات برآورده سازیم. 

1-گیاهان کشت شده به روش هیدروپونیک

تجهیزات هیدروپونیک

در روش هیدروپونیک تجهیزات مورد نیاز را می توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد. این دسته‌ها تقریبا تمامی تجهیزات مورد نیاز برای کشت هیدروپونیک را بیان می کنند.

تجهیزات مورد استفاده عبارت اند از:

  • مکان مناسب برای ایجاد گلخانه
  • محفظه‌های کشت.
  • نور مصنوعی مناسب.
  • به کارگیری گروباکس یا اتاق رشد گیاهان برای مصارف خانگی و کوچک.
  • استفاده از تجهیزات کنترلی.
  • انتخاب بذر مناسب.
  • بهره گیری از پنل‌های خورشیدی جهت تامین برق.

مکان مناسب برای ایجاد گلخانه

یکی از مهمترین تجهیزات هیدروپونیک، استفاده از مکان مناسب جهت احداث گلخانه می باشد. شما باید برای روش هیدروپونیک مکانی را انتخاب کنید که به جریان برق و آب دسترسی داشته باشید.

در روش آب کشت به علت در جریان بودن دائمی آب، شما نیاز به انرژی الکتریکی دارید و در صورت نبودن این انرژی به مشکل بر خواهید خورد.

محفظه کشت

در روش  آب کشت یا همان هیدروپونیک برای پرورش هر محصول، نیازمند محفظه ای مناسب جهت کشت آن گیاه می باشیم؛ اما به طور کلی این محفظه‌ها یا گلدان‌ها باید دارای منافذ بسیار باشند و همچنین دارای محلی جهت قرارگیری لیکا (دانه رس سبک منبسط) یا پرلیت (نوعی سنگ آتشفشانی) در کنار ریشه گیاه باشند. قرارگیری لیکا یا پرلیت سبب کج نشدن ساقه و ثابت ماندن آن در محفظه ی کشت یا گلدان می شود.

2- گلدان و محفظه مناسب جهت کشت هیدروپونیک

نور مصنوعی مناسب

برای ایجاد بستر مناسب جهت کشت هیدروپونیک، بر خلاف این باور غلط که فقط نور خورشید کافی است و نیازی به نور مصنوعی نیست، شما نیاز به ایجاد کردن چشمه نور مصنوعی را خواهید داشت. هر گیاه یا محصول نیازمند نوری خاص می باشد در نتیجه فرد باید حتما این نور کافی و مناسب را برای محصول ایجاد کند. از دیگر تجهیزات هیدروپونیک می توانیم به لامپ‌های مخصوص که برای ایجاد نور مناسب برای گیاهان تهیه شده است، اشاره کنیم؛ اشخاصی که خواهان کشت هیدروپونیک می باشند، باید این محصول را خریداری کنند.

3- نحوه استفاده از نور مصنوعی در روش هیدروپونیک

اتاق رشد گیاهان یا گروباکس

اگر قصد کشت گیاه در محیطی کوچک را دارید، یکی از ضروری ترین تجهیزات هیدروپونیک یعنی گروباکس را باید تهیه کنید؛ در واقع گروباکس‌ها گلخانه‌های کوچک جهت کشت به روش هیدروپونیک می باشند. اتاق‌های رشد یک محفظه ی ایزوله هستند که در برابر نور فرابنفش خورشید و یا از دست رفتن رطوبت مقاوم می باشند. در اتاق‌های رشد شما نگرانی راجع به آفات ندارید و محصول شما بسیار با کیفیت رشد خواهد نمود، اما تهیه گروباکس برای مساحت‌های بزرگ مقرون به صرفه نیست.

4- اتاقک رشد جهت کشت گیاهان

استفاده از تجهیزات کنترلی

می توان یکی از  مهمترین تجهیزات هیدروپونیک  مورد نیاز را استفاده ادوات کنترلی مناسب دانست. علت این که با اهمیت ترین فاکتور استفاده از تجهیزات کنترلی می باشد در این امر است که شما در روش هیدروپونیک هموار نیازمند گردش آب و کنترل دما و رطوبت می باشید.

هر گیاه نیازمند رطوبت و دمای مخصوص به خود می باشد در نتیجه شما باید برای کشت هر محصول این شرایط را مهیا کنید. در روش هیدروپونیک در گردش بودن آب بسیار کلیدی می باشد و اگر برای مدتی آب در گردش نباشد می تواند خسارت جبران ناپذیری را برای بهره بردار به ارمغان بیاورد.  

5- نمونه ای از تجهیزات کنترلی

انتخاب بذر مناسب

فردی که قصد دارد محصولی به روش هیدروپونیک کشت کند باید بذری را انتخاب کند که مناسب بوده و به عبارتی محصول خوبی را برای فرد به ارمغان بیاورد. هر بذر دارای شرایط خاص خود برای رشد و نمو می باشد و توصیه ما به علاقه مندان کشت هیدروپونیک، استفاده از بذر‌هایی می باشند که دارای کمترین حساسیت بوده است و به نوعی آسان تر کشت می شوند.

بهره گیری از پنل‌های خورشیدی

امروزه مصرف برق بیشتر از گذشته شده است و همواره خطر قطعی برق وجود دارد؛ در نتیجه شما باید تجهیزات هیدروپونیک مناسب جهت مقابله با این خطرات را داشته باشید. توصیه ما به شما استفاده از پنل‌های خورشیدی می باشد. شما میتوانید از موتور‌های دیزل نیز برای تولید برق استفاده کنید اما در صورت استفاده از پنل‌های خورشیدی  گزینه بهتری می باشد. علت را می توان در این دانست که این پنل‌ها دارای سود بیشتری می باشند؛ زیرا اداره برق، برق مازاد شما را خریداری می کند و به نوعی معامله دو سر برد می کنید.

6- کشت به روش هیدروپونیک با استفاده از تجهیزات خورشیدی

نتیجه گیری

پس از مطالعه مقاله فوق می توانیم به جواب سوالی که در ابتدا مطرح کردیم دست یابیم و تمامی تجهیزات مورد نیاز کشت هیدروپونیک را بشناسیم. این تجهیزات تقریبا مهمترین فاکتور برای شروع کار به روش هیدروپونیک می باشند و اشخاصی که قصد فعالیت در زمینه کشت هیدروپونیک را دارند، باید بتوانند نیاز این تجهیزات را برآورده سازند.

معمولا برخی تجهیزات بر برخی دیگر اولویت دارند به عبارتی می توان گفت بعضی تجهیزات مهمتر هستند. ما در این مقاله به شما مهمترین تجهیزات هیدروپونیک  را ادوات کنترلی معرفی کردیم.

توصیه ما به شما در این است که سعی کنید بهترین و با کیفیت ترین ابزار کنترلی موجود در بازار را تهیه نمایید. این امر سبب می شود که خیال شما از لحاظ گردش آب و کنترل دما و رطوبت آسوده باشد. عوامل و تجهیزات دیگر نیز دارای رتبه‌های بعدی می باشند و هر کدام نیازمند رسیدگی‌های خاص خود هستند. اگر بهره بردار بتواند تمامی تجهیزات مورد نیاز را فراهم کند ما به شما قول میدهیم استفاده از روش هیدروپونیک می تواند بهترین گزینه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب