فروش گلدان هیدروپونیک( نت پات)

 

فروش گلدان هیدروپونیک (نت پات)

هیدروپونیک یکی از روش های مدرن در دنیای کشاورزی می باشد که به دلیل مزایایی که دارد، افراد زیادی را از سراسر جهان به سمت خود جذب کرده است. یکی از مهم ترین مزایای روش هیدروپونیک که آن را ارزشمند کرده است، این است که میزان آب مصرفی در این روش تا حد زیادی کاهش می یابد و به شما این امکان را می دهد تا در هر اقلیم و شرایط آب و هوایی محصولات کشاورزی مورد علاقه خود را کاشت و برداشت کنید. اما محیط کشت مناسب برای کشاورزی هیدروپونیک باید چگونه باشد؟ در این مقاله قصد داریم در مورد گلدان هیدروپونیک یا نت پات صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

گلدان هیدروپونیک (نت پات)

وظیفه اصلی نت پات ها در حقیقت یک نگه دارنده گیاه وبستر کشت می باشد. و حتی در بعضی کشت ها نت پات می تواند نقش بستر را هم برای گیاه ایفا کند. این گلدان ها به شکلی طراحی شده اند که به ریشه گیاه این امکان را می دهند تا از آب مواد مغذی مورد نیاز خود را تامین کند. اما این گلدان چگونه طراحی می شوند؟

گلدان هیدروپونیک به شکل ظرف های شکاف داری طراحی می شوند که سوراخ هایی در قسمت کناره و ته آنها تعبیه شده است. این گلدان ها در شکل های مختلفی تولید می کنند اما معمولا به شکل گرد یا مربع شکل هستند. گلدان هیدروپونیک به واسطه همین سوراخ هایی که دارد، اجازه می دهد تا جریان آب به صورت آزادانه در این بین ریشه های گیاهان حرکت کرده و به صورت مستقیم و بی واسطه در دسترس گیاه قرار بگیرد. در این صورت دیگر انرژی گیاه صرف توسعه ریشه برای پیدا کردن مواد مغذی و معدنی نمی شود و گیاه این انرژی را برای توسعه رشد رویشی گیاه مصرف می کند.

از نت پات ها در سیستم های هیدروپونیک بسیاری استفاده می شود اما بسته به نوع سیستم، ممکن شکل و اندازه این گلدان ها کمی متفاوت باشد.

یکی از مزایای گلدان های هیدروپونیک این است که قابلیت استفاده مجدد دارند یعنی شما می توانید پس از یک بار کشت و برداشت، دوباره از همین گلدان ها برای کشت های بعدی هم استفاده کنید. این گلدان ها اجازه می دهند که آب، مواد غذایی و اکسیژن به راحتی در بین ریشه ها جریان پیدا کند.

موارد استفاده از گلدان هیدروپونیک چیست؟

به طور کلی در سیستم هیدروپونیک از این گلدان ها به عنوان لنگرگاهی برای کاشت و پرورش گیاه استفاده می شود.

گاهی این گلدان ها به عنوان محیط کشت واقعی گیاه هم مورد استفاده قرار می گیرند. نت پات ها گیاه را سر جای خود مستقر کرده و مواد مغذی را در دسترس آنها قرار می دهد

.

محل قرار گیری گلدان هیدروپونیک

این گلدان های توری در اکثر موارد بالای سیستم رشد یا به صورت غوطه ور در آن قرار می گیرند. مثلا این گلدان ها با ریشه های گیاه اجازه می دهند که در آب آویزان شده و به این ترتیب به ریشه گیاه اجازه می دهد تا آب و مواد مغذی را از این سیستم جذب کند. سیستم های EBB و FLOW گلدان های توری را در لوله های پُر از آب معلق می کنند.

گلدان هیدروپونیک را با چه چیزی می توانیم پُر کنیم؟

نت پات ها را می توان تقریباً با هر نوع محیط رشدی که برای سیستم های رشد هیدروپونیک مناسب باشد، پُر کرد. با این حال، تعدادی از محیط های رشد مثل محیط رشد شن و ماسه و پیت ماس ​​چندان امکان پذیر نیستند.

بهترین محیط کشت ها برای پُر کردن نت پات ها شامل:

پشم سنگ – سنگ ریزه های رسی – شن تمیز – اسفنج

آیا می توان از خاک در گلدان های توری استفاده کرد؟

خاک برای استفاده در گلدان های توری چندان مناسب نیست و توصیه نمی شود. زیرا خاک تمایل دارد که یا خیلی فشرده باشد یا اینکه در آب غرق شود به این صورت دیگر برای استفاده در این سیستم که هدف آن نگه داشتن دائمی ریشه ها در مواد غذایی است کاربردی نخواهد داشت.

از طرفی بذر هایی که در خاک موجود در نت پات ها کاشته شوند مستعد پوسیدگی هستند و در صورتی که بخواهید ریشه های گیاه را بردارید احتمال دارد که بشکنند یا آسیب ببینند.

گلدان های مربعی یا گرد؟ کدام یک بهتر است؟

گلدان های مربعی و گرد هر دو به یک اندازه مفید هستند و کاربرد دارند. با این حال ممکن است که تحت شرایط خاصی، تفاوت جزئی بین این دو نوع گلدان شکل بگیرد. هر چند که هنوز دلیل قطعی و قانع کننده ای که ثابت کندز یکی از آنها کاملا بهتر از دیگری است وجود ندارد. با این حال در ادامه توضیح مختصری در مورد هر کدام از آنها خواهیم داد:

گلدان هیدروپونیک مربعی: در این گلدان ها می توان دانه های بیشتری را قرار داد و همچنین امکان حذف راحت تر گیاهان را فراهم می کند. با این حال ممکن است در برخی از سیستم های در حال رشد، استفاده از این گلدان ها چندان مناسب نباشد.

گلدان هیدروپونیک گرد: با استفاده از این گلدان ها می توان تعداد بیشتری از گلدان ها درون سیستم هیدروپونیک جای داد. در گلدان های گرد ممکن است ریشه ها به دور گلدان و همچنین درون هم پیچ بخورند.

چرا بعضی از نت پات ها درب دارند؟

درب های توری طوری طراحی شده اند تا روی این گلدان ها قرار بگیرند. وظیفه این درب های توری این است که از ریشه گیاه در برابر نور بیش از حد جلوگیری کنند؛ به این ترتیب این درب ها باعث کاهش میزان تبخیر آب در دسترس گیاه می شوند.

آیا سایز نت پات ها مهم است؟

اندازه لبه توری گلدان از نظر میزان ایمن بودن آن در سیستم رشد هیدروپونیک اهمیت دارد. بیشتر باغبان های هیدروپونیک، نت پات هایی با لبه های کمتر را ترجیح می دهند با این حال گلدان‌ های توری با لبه ‌های کم یا بدون لبه، بیشتر از جای خود خارج می ‌شوند.

 در این مقاله سعی کردیم به سوالات شما در مورد گلدان هیدروپونیک پاسخ دهیم. امیدواریم مفید بوده باشد و پاسخ سوالات خود را دریافت کرده باشید. با مقالات بعدی ما همراه باشید. منتظر نظرات شما هستیم.

دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب