سیستم هیدروپونیک بسته و باز چه تفاوتی دارند؟

سیستم هیدروپونیک بسته وباز

در مقاله های قبلی در مورد سیستم هیدروپونیک و مزایای استفاده از این روش نوین صحبت کردیم. اما همان طور که می دانید این سیستم دارای انواع متفاوتی می باشد. که نیاز است قبل از اجرای سیستم کشت خود انواع سیستم های ابیاری در روش هیدروپونیک را بدانید. و در قدم اول بدانید کدام یک برای شما بهتر است؟ ما اینجاییم تا شما را به پاسخ این سوال برسانیم پس با ما همراه باشید.

روش های ابیاری در سیستم های هیدروپونیک به دو روش ابیاری باز و ابیاری بسته است. که شما با توجه به شرایطتان می توانید هر کدام که مناسب تر است را برای کشت گیاهان مورد نظر خود انتخاب کنید.

به طور کلی سیستم هیدروپونیک در سه نوع باز؛ نیمه باز و بسته تعریف می شود.

سیستم هیدروپونیک باز و بسته

سیستم هیدروپونیک باز:

طراحی این سیستم به گونه ای می باشد که شما بتوانید با صرف کمترین هزینه، محصولات خود را کشت و برداشت کنید. در روش ابیاری باز محلول غذایی با اب حل می شود. و پس از ابیاری. مواد غذایی و آب از انتهای این سیستم از گلخانه خارج می شود.

مزایای سیستم ابیاری باز:

.هزینه کم برای راه اندازی

معایب سیستم ابیاری باز:

میزان مصرف آب در این سیستم بالاست.

میزان مصرف کود در این روش زیاد است.

ایجاد الودگی های بالای زیست محیطی

به همین دلیل این روش امروزه آن چنان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

سیستم هیدروپونیک باز و بسته

سیستم ابیاری هیدروپونیک بسته:

در این روش، تمرکز روی این است که با مصرف حداقل آب و کود، به بهترین نتیجه رسید.

روش کار این سیستم به گونه ای است که بعد از اینکه آب و مواد غذایی محلول به درون سیستم تزریق شد. در انتهای سیستم که آب خارج می شود، تجزیه این محلول اتفاق می افتد. سپس این محلول با استفاده از موادی که مورد نیاز گیاه می باشد. به صورت دقیق مواد غذایی دوباره بالانس می شوند.و مواد غذایی که از میزان مورد نیاز کمتر است را به این محلول اضافه می کند. و در نهایت مجددا ph تنظیم می شود. و به چرخه ابیاری برمیگردد.

مزایای سیستم ابیاری هیدروپونیک بسته:

سیستم باز و بسته هیدروپونیک

در این روش به شدت در مصرف آب صرفه جویی می شود.

در این روش مصرف مواد غذایی بسیار بهینه است، و مصرف کود به شدت پایین می آید.

این روش دوست دار محیط زیست است، و به محیط زیست آسیب نمی رساند.

در این روش، رشد گیاه و محصول دهی گیاه بسیار زیاد است.

در این روش میزان رشد گیاهان بالاست.

معایب سیستم هیدروپونیک بسته:

برای تاسیس تجهیزات آنالیز و برگشت آب به سرمایه گذاری نسبتا بالایی نیاز دارد.

سیستم های ابیاری بسته به روزترین روش ابیاری در کشت های هیدروپونیک و ایروپونیک می باشد. این روش در میزان مصرف آب و کود به طور قابل توجهی صرفه جویی می شود.

سیستم بسته هیدروپونیک

سیستم هیدروپونیک نیمه باز:

یکی از راههایی می تواند مصرف اب را نسبت به سیستم های باز کاهش دهد. و هزینه کمتری در اجرا نسبت به سیستم های بسته داشته باشد. سیستم هیدروپونیک نیمه باز است. در این روش اب مجددا به چرخه کشت باز میگردد. اما مواد غذایی ان تغییری نمی کند. و فقط میزان ph و ec کنترل می شود. و دوباره به چرخه ابیاری باز می گردد.

از این روش فقط برای مدت زمان کوتاهی می توان استفاده کرد و سپس برای عناصر ماکرو حداکثر دو هفته و برای عناصر میکرو حداکثر 4 هفته بعد بایستی به طور کامل آب و مواد غذایی تعویض و تجدید شود.

از معایب این روش می توان به: مصرف بالای کود، مصرف بالای آب، آلودگی محیط زیست می باشد. و میزان مورد نیاز مواد غذایی کنترل نمی شود. که این باعث می شود تاثیرات در میزان رشد و بیماری های گیاه به وجود بیاید.

سخن اخر: در این مقاله سعی کردیم توضیح کوتاه و مفیدی در رابطه با انواع سیستم های ابیاری در کشت هیدروپونیک و ایروپونیک به شما ارائه دهیم. شما میتوانید برای دریافت مشاوره و خرید انواع تجهیزات کشت و ابیاری هیدروپونیک و ایروپونیک با مشاوران ما تماس بگیرید.

فروش تجهیزات و سیستم های کشت هیدروپونیک و ایروپونیک

دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب