چگونه یک گلخانه هیدروپونیک بسازیم؟

گلخانه هیدروپونیک

ساختن گلخانه هیدروپونیک می تواند در عین سادگی بسیار هیجان انگیز و جذاب باشد. شاید به نظر برسد که رشد گیاهان در آب امکان ندارد یا مسخره است. ولی اینطور نیست. امروزه روش کشت هیدروپونیک یکی از جدید ترین متد های مورد استفاده در کشاورزی می باشد. که به شما این امکان را می دهد تا حتی در خانه آپارتمانی و کوچک خود هم گلخانه دلخواهتان را بسازید. و محصولات کشاورزی را با دستان خودتان پرورش داده و مصرف کنید. این سیستم به خصوص برای کشت گیاهانی مثل کاهو که آب دوست هستند. بسیار موثر و مناسب است. حالا اگر شما هم کنجکاو شدید از چند و چون ساخت یک گلخانه هیدروپونیک سر در بیاورید؛ تا ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

گلخانه هیدروپونیک

مراحل ساخت یک گلخانه هیدروپونیک:

ساخت یک گلخانه هیدروپونیک چندین مرحله دارد، چند مرحله ساده که به راحتی می توانید آن ها را درک کرده و پیاده کنید.

قسمت اول: آماده سازی محل کشت.

در ابتدا باید بر اساس نوع گیاه مورد نظر برای کشت ظروف کشت مناسب و گلدان های ان را تهیه کنید.

خرید ظروف و سیستم های کشت سبز تجهیز

مهمترین معیار در انتخاب سیستم کشت مناسب بر اساس گیاه طول ریشه و ساقه گیاه و میزان برگ دهی ان می باشد.سیستم های کشت سبز تجهیز در دو نوع صنعتی و خانگی تولید می شود. و بر اساس نیاز شما و گیاهی که قصد دارید کشت کنید. سیستم مناسب به شما توصیه می گردد.

ابیاری سیستم هیدروپونیک

ایروپونیک و هوا کشت

انتخاب نوع ابیاری شما می تواند با چند روش باشد. اگر قصد دارید. روش هیدروپونیک hydroponic که به دو صورت شناور و nft انجام می شود. و روش ایروپونیک aeroponic که به صورت هوا کشت و به وسیله مه پاش ابیاری انجام می شود.

تولید نشا

در ابتدا نیاز است بذر گیاه مورد نظر خود را در داخل سینی های نشا بکارید. تا بذر جوانه زده و به مرحله نشا برسد. و یا می توانید نشا گیاه را به صورت اماده از تولید کنندگان نشا تهیه کنید.

محلول ها و مواد مغذی مورد نظر خود را به مخزن اضافه کنید.

فروش محلول هیدروپونیک
محلول هیدروپونیک

برای تهیه مواد مغذی باید بدانید چه چیزی را می خواهید در گلخانه هیدروپونیک خود کشت و رشد دهید. مواد مغذی برای رشد میوه، سبزی یا گیاهان دیگر متفاوت می باشد. هر برند تجاری از مواد و محلول های مغذی دستورالعمل خاص خود را دارد. بنابراین ابتدا دستور العمل روی بطری را به دقت بخوانید و به آن عمل کنید. بعد از حدود 30 دقیقه PH را اندازه گیری کرده و چک کنید. معمولا PH مناسب برای بیشتر گیاهان حدودا بین 6 تا 7 می باشد.

خرید انواع محلول ها و کودهای هیدروپونبک

 

پس از اضافه کردن محلول و اب در مخزن نیاز است که یک پمپ بر اساس نیاز و میزان دبی و فشار مورد نیاز سیستم خود نصب کنید.

و همچنین یک تایمر اتومات برای ایجاد ابیاری منظم و اتوماتیک در مسیر پمپ قرار دهید.

اگر از روش هیدروپونیک شناور استفاده می کنید. نیاز است که یک پمپ هوا نیز داخل مخزن خود قرار دهید.

از درست کار کردن پمپ هوا اطمینان حاصل کنید به همین جهت آن را روشن کنید تا ببینید کار می کند یا نه.

حالا مدتی در حدود چند لحظه، صبر کنید تا حباب ها درون آب تشکیل شوند، سنگ هوا بایستی در آب غوطه ور شود.

اضافه کردن گیاهان مورد نظر

نشا هایی که تهیه کرده اید را داخل نت پات ها یا گلدان های کشت قرار دهید. و گلدان ها را در داخل ظروف و سیستم کشت خود قرار دهید.

این گلدان ها شبیه سبد های بافته شده کوچکی به نظر می رسند که قرار است گیاه شما را در دل خود پرورش دهند.

توجه کنید که یکی از سوراخ ها باید خالی بماند تا از طریق آن بتوانید به محیط کشت خود دسترسی داشته، آب را آزمایش کنید یا اینکه تنظیمات مورد نیاز را اعمال کنید.

چه گیاهی می خواهید در گلخانه هیدروپونیک بکارید؟

باید گیاه مورد نظر را انتخاب کرده باشید. با روش کشت هیدروپونیک می توانید گیاهان، سبزیجات و گل ها را پرورش دهید که در مقاله های قبلی به گیاهان مناسب جهت کشت هیدروپونیک اشاره شد.

اما انتخاب گیاه مناسب تا حدودی به اندازه فضای مورد استفاده شما هم بستگی دارد. اگر فضای بزرگی دارید می توانید از گیاهانی مثل کدو یا خیار هم بکارید.

انتخاب بستر کشت مناسب در گلخانه هیدروپونیک

محیط کشت شما بستگی به نوع سیستم و ظروف کشتی و نوع ابیاری بستگی دارد. برخی از ظروف و روشهای ابیاری نیاز است از یک بستر برای قراردادن در گادان های کشت استفاده شود. و برخی سیستم های کشت و ظروف مانند سیستم های ایروپونیک نیاز به بستری ندارند. و شما میتوانید با قراردادن انها در گلدان به صورت معلق کشت کنید.

سیستم کشت برج عمودی هیدروپونیک

برای محیط کشت می توانید از پلت های رسی، شن، پرلیت، ماسه، ورمیکولیت و کوکوپیت، پشم سنگ استفاده کنید.

.

حالا شما موفق شده اید تا گلخانه هیدروپونیک خود را راه اندازی کنید، از اینجا به بعد باید نحوه مراقبت و نگهداری از این گلخانه را بدانید تا به نتیجه مطلوب خود برسید. پس با مقاله های بعدی ما همراه باشید.

تیم ما آماده ارائه مشاوره و خدمات در این زمینه به شماست. اوقات به کام.

دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب