بهترین گیاهان برای کشت هیدروپونیک

سیستم هیدروپونیک بسته وباز

تبریک! شما موفق شدید سیستم کشت هیدروپونیک خود را آماده کنید و حالا لازم است بدانید که چه گیاهانی برای رشد در این محیط مناسب هستند؛ در واقع شما باید بدانید از کدام گیاهان بهترین نتیجه را خواهید گرفت! اگر برای نخستین بار است که این روش را برای کشت محصولات گیاهی خود انتخاب می کنید باید در انتخاب نوع گیاه مورد کشت دقت کنید، زیرا در صورتی که با رویاهای بزرگ و شاید کمی دور از واقعیت شروع به کار کنید و در نهایت نتیجه مورد انتظار خود را نگیرید، دلسرد شده و از این روش ناامید شوید. پس دست نگهدارید، ما به شما می گوییم کدام گیاهان برای کشت هیدروپونیک مناسب تر هستند. با ما همراه باشید.

بهترین گیاهان برای کشت هیدروپونیک

شش گیاه ایده آل برای کشت با روش هیدروپونیک:

تقریبا تمامی گیاهان و حتی درختان باغی با روش هیدروپونیک قابل کشت می باشند اما بعضی از گیاهان در این روش بازدهی بیشتر و اجرای کم هزینه تری دارند.

در صورتی که فضای زراعی بزرگی در اختیار ندارید اما دوست دارید محصولات گیاهی خود را خودتان پرورش دهید، با اختصاص دادن فضایی نسبتا کم در محیط خانه تان می توانید با استفاده از روش هیدروپونیک با مصرف آب کمتر و صرفه جویی در سایر هزینه ها، محصولات دلخواه خود را کشت و برداشت کنید؛ اما برای کشت هیدروپونیک یک سری از گیاهان نسبت به سایرین قابلیت بهتری دارند که در ادامه به 6 عدد از بهترین گیاهان برای کشت هیدروپونیک اشاره می کنیم:

  • کاهو
  • اسفناج
  • توت فرنگی
  • فلفل دلمه ای
  • گیاهان دارویی
  • سبزیجات

این گیاهان دوام بالایی دارند و از طرفی می توانند خیلی سریع رشد کنند و ریشه بزنند، در نتیجه اگر در اول راه کشاورزی با استفاده از روش کشت هیدروپونیک هستید، این گیاهان کار و زحمت و تجربه بالایی را نمی طلبند. این گیاهان برای رشد در یک اتاق کوچک و فضای کم، همه ویژگی منحصر به فرد را دارند. در ادامه به تفصیل به توضیح هر کدام می پردازیم.

کاهوهیدروپونیک:

اگر به دنبال انتخاب اولین گیاه برای کشت هیدروپونیک هستید، کاهو را پیشنهاد می دهیم. سیستم ریشه کاهو کم عمق می باشد، و این یعنی به تنظیم نیازی ندارد. این گیاه به صورت منظم رشد کرده و از محلول مواد مغذی تغذیه می کند. هر زمان که دیدید برای برداشت خوب به نظر می رسد و به اندازه کافی رشد کرده، می توانید آن را برداشت کرده و نوش جان کنید!

زمان رشد گیاه کاهو حدودا 30 روز می باشد؛ بهترین PH برای کاهو بین 6 الی 7 است؛ قابلیت کشت متناوب دارد یعنی شما به صورت مداوم می توانید از آن استفاده کنید.

انواع مختلف گیاه کاهو شامل: رومین، بوستون، ایسبرگ، بوترکرونک، بیبب.

اسفناج هیدروپونیک:

این گیاه با استفاده از روش هیدروپونیک خیلی سریع رشد می کند. حتی در صورتی که از فیلم مغذی یا محلول های حاوی مواد مغذی بیشتر که اکسیژن بیشتری دارند استفاده کنید، رشد اسفناج بیشتر هم می شود. در صورتی که اسفناج را با روش هیدروپونیک بکارید نسبت به کاشت در باغ، آب کمتری مصرف می کند. بذر این گیاه را بکارید، یک هفته بعد از کشت، جوانه زنی را آغاز می کند، بعد از آن می توانید گیاه را به ظروف مخصوص خود وارد کنید.

زمان رشد این گیاه 40 روز طول می کشد. بهترین PH برای اسفناج حدود 6 تا 7.5 است. در دمای رشد این گیاه باید دقت کنید، برای کشت اسفناج شیرین باید دما را حدود 18 تا 22 درجه سانتی گراد نگهدارید.

انواع مختلف اسفناج برای کشت هیدروپونیک: ساوی، بلومزدال، اسموث لیف، ریژمنت، کاتالینا، تی، کاردینال قرمز.

توت فرنگی:

یکی از نکاتی که در مورد کشت توت فرنگی باید به آن دقت کنید، فصل است. فصل در کشت و برداشت توت فرنگی های باکیفیت بسیار موثر می باشد. اما این برای زمانی است که با روش سنتی قصد کشت توت فرنگی را داشته باشید! با استفاده از روش هیدروپونیک شما می توانید در تمام طول سال توت فرنگی های خوشمزه و لذیذ را کاشت و برداشت کنید. توت فرنگی ها با سیستم کشت اِب و فلو بهتر سازگاری دارند، برای مقدار کم محصول هم می توان از کشت آب عمیق یا تکنیک های فیلم مغذی استفاده کرد. توت فرنگی زیبا و دلپذیر، کاشت آسانی دارد و برای برداشت آن هم حتی نیازی نیست خم شوید!

زمان رشد این گیاه حدود 60 روز طول می کشد. بهترین PH برای آن حدود 5.5 تا 6.5 می باشد. به جای بذر از شاخه های رونده این گیاه استفاده کنید.

انواع توت فرنگی ها برای کشت هیدروپونیک: برایتون، چاندلر، داگلاس، گانتلت قرمز و تیگو.

فلفل دلمه ای هیدروپونیک:

این گیاه خوش رنگ یکی از گیاهان پیشرفته هیدروپونیک می باشد؛ اما نگذارید تا ارتفاع کامل خود رشد پیدا کند. اجازه دهید تنها تا ارتفاع 20 سانتی متری رشد کرده و بلند شود. برای این گیاه هم کشت آب عمیق یا سیستم های اِب و فلو پیشنهاد می شود.

مدت زمان رشد فلفل دلمه ای حدود 90 روز طول می کشد. بهترین PH برای رشد این گیاه حدود 6 تا 6.5 می باشد. سعی کنید برای این گیاه در طول روز حدود حداقل 18 ساعت روشنایی فراهم کنید، زیرا شدت نور می تواند موجب رشد گیاه فلفل دلمه ای تا ارتفاع 15 سانتی متری شود.

انواع مختلف فلفل دلمه ای برای کشت هیدروپونیک: آس، کالیفرنیا واندر، ویدی، یولو واندر.

گیاهان دارویی هیدروپونیک:

یک سری از گیاهان دارویی هستند که می توانند با استفاده از روش کشت هیدروپونیک نتیجه بسیار خوبی بدهند. با توجه به مشاهدات و تجربه، گیاهانی که با استفاده از روش هیدروپونیک کشت شده اند نسبت به گیاهانی که در زمین کشت شده اند، عطر و بوی بهتر و همچنین شادابی بیشتری دارند. از بین گیاهان دارویی این گیاهان برای کشت هیدروپونیک نتایج خیلی خوبی را به دنبال خواهند داشت: ریحان، پیازچه، گشنیز، شوید، نعناع، جعفری، رزماری، آویشن و کاکائو.

از سیستم کشت هیدروپونیک می توانید برای کشت طیف گسترده ای از محصولات و گیاهان گیاهی استفاده کنید، و اگر تجربه اول شما در کشت هیدروپونیک می باشد، گیاهان دارویی هم به عنوان اولین گیاه می تواند انتخاب خوبی باشد.

زمان رشد و PH مناسب برای گیاهان دارویی با استفاده از روش هیدروپونیک متفاوت است. برای اینکه رشد این گیاهان افزایش یابد به صورت هفتگی مواد مغذی مورد نیاز را به محیط کشت آن ها اضافه کنید.

سخن پایانی:
در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مربوط به کشت 5 تا از بهترین گیاهان برای کشت با روش هیدروپونیک را به شما ارائه دهیم. این روش یکی از روش های جدید و محبوب در حوزه کشاورزی می باشد که مزایای بسیاری دارد، از جمله اینکه فضای کمتری می طلبد، به نوعی در مصرف آب و هزینه ها صرفه جویی می کند و اینکه شما میتوانید هر گیاهی را در هر منطقه ای که هستید و در هر فصلی که می خواهید کشت و برداشت کنید. فقط توجه و رعایت اصول لازم را فراموش نکنید.

برای دریافت مشاوره بیشتر با تیم با در ارتباط باشید.

فروش تجهیزات کشت هیدروپونیک و ایروپونیک

دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب