تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک

تفاوت هیدروپونیک و ایروپونیک

آیا تاکنون به تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک فکر کرده‌اید؟ با توجه به محدودیت زمین‌های کشاورزی جهان و کمبود مواد غذایی به ویژه قطع دسترسی به زنجیره تامین بخاطر پاندمی کرونا، روش‌های کشاورزی جدیدتر مانند ایروپونیک و هیدروپونیک برای پرورش محصولات کشاورزی محبوبیت پیدا کرده‌اند. در این روش‌ها، بدون نیاز به خاک و مواد شیمیایی مانند آفت‌کش‌ می‌توان گیاهان را در فضایی مصنوعی و کوچک پرورش داد.

با گسترش استفاده از سیستم های کشت هیدروپونیک و ایروپونیک سوالات زیادی در مورد روش مورد استفاده برای کشت در ذهن کشاورزان ایجاد می شود . از همین رو، در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به صورت جامع در خصوص دو روش محبوب ایروپونیک و هیدروپونیک صحبت کنیم.

این مقاله تفاوت‌های بین این دو روش را مقایسه و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از فناوری کشاورزی ایروپونیک و هیدروپونیک برای پرورش برخی از خوشمزه‌ترین، سالم‌ترین و عالی‌ترین سبزیجات روی کره زمین استفاده کرد!

کشت هیدروپونیک و ایروپونیک

تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک

بسیاری از کشاورزان و باغبانان پرورش گیاهان از طریق ایروپونیک را با هیدروپونیک اشتباه می‌گیرند. این دو روش شکل دیگری از پرورش گیاهان هستند. که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند. در حالی که هر دو روش از این نظر که به خاک نیاز ندارند به هم شبیه هستند.اما در روشی که مواد مغذی را به گیاهان می‌رسانند بسیار متفاوت می‌باشند. در هیدروپونیک، گیاهان ممکن است به طور تمام وقت در آب غوطه‌ور باشند. یا توسط جریان متناوب آب تغذیه شوند. اما در روش ایروپونیک ریشه گیاه در اب قرار نمی گیرد. و در هوا معلق است که این باعث می شود اکسیژن رسانی به ریشه به خوبی انجام گیرد.

ایروپونیک و هیدروپونیک!

ایروپونیک(Aeroponic) به معنای هواکشت و هیدروپونیک(Hydroponic) به معنای اب کشت می باشد.

روش کار

روش کشت هیدروپونیک و ایروپونیک با یکدیگر متفاوت است. برای اجرای این سیستم ها باید روش شناسی مناسبی بر اساس نوع گیاهی که کشت می شود و امکانات و بودجه در دسترس انجام بگیرد.

روش کشت ایروپونیک در محیطی قابل کنترل کشت انجام می گیرد و مواد غذایی به صورت مه پاشی به ریشه گیاه می رسد.

در آن سو، روش کشت هیدروپونیک نیز از آب غنی از مواد مغذی استفاده می‌کند، اما روند تحویل این مواد مغذی به ریشه گیاهان متفاوت است.

سیستم کشت عمودی ایروپونیک

رشد و سلامت گیاه

در این قسمت می‌خواهیم تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک را از منظر رشد و سلامت گیاه بررسی کنیم. تا آنجایی که کارشناسان معتقدند، سلامت کلی گیاه در هر دو روش به خوبی پیش می‌رود، اما ایروپونیک از مزیت جزئی بیشتری برخوردار است. در روش کشت ایروپونیک، محصولات در یک محیط کاملاً بسته و محافظت شده رشد می‌کنند، به این معنی که احتمال بسیار کمی وجود دارد که ریشه‌ها در معرض اشیاء خارجی و باکتری قرار بگیرند. از طرف دیگر، گیاهان هیدروپونیک به دلیل سطوح رطوبت بالا در محیط رشد خود، در معرض خطر بسیار بیشتری قرار دارند و احتمال آسیب دیدن بخاطر وجود اشیاء و جانداران خارجی و همچنین باکتری‌ها در آن‌ها بیشتر است.

یکی دیگر از جنبه‌های مهمی که به سلامت گیاه کمک می‌کند، هوادهی یا میزان اکسیژنی است که گیاه در حین رشد دریافت می‌کند. در طول رشد گیاهان به روش ایروپونیک، ریشه‌های گیاه در کل فرآیند رشد به طور کامل در هوا معلق می‌شوند که این به آن‌ها اجازه می‌دهد هوا را با سرعت بسیار بیشتری جذب کنند. اما در کشت هیدروپونیک، ریشه‌ها در آب غوطه‌ور هستند و تقریباً به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند، که به طور کلی باعث کاهش عملکرد گیاه و محصول می‌شود. البته، با قرار دادن سنگ و پمپ اکسیژن این نقص تاحدودی برطرف می‌شود.

تاثیرات زیست محیطی از دیگر تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک

ایروپونیک و هیدروپونیک هر دو نسبت به کشاورزی سنتی “ژئوپونیک” مزیت دارند، زیرا هیچکدام به استفاده از کودهای شیمیایی یا آفت‌کش‌ها نیاز ندارند. با این حال، تفاوت‌هایی در تعداد منابع مورد استفاده بین هر دو سیستم وجود دارد. هیدروپونیک برای کار به مقادیر بسیار بیشتری آب و همچنین نسبت به روش ایروپونیک، چهار برابر بیشتر به  مواد مغذی برای رشد یک گیاه نیاز دارد.

به همین دلیل، اغلب کشاورزان روش ایروپونیک را مقرون به صرفه‌تر می‌دانند. چراکه این روش برای رقابت با مشکلات ناشی از تغییرات آب و هوایی، کاهش زمین‌های کشاورزی، و ساخت مسکن‌های بزرگ و مراکز شهری توسعه یافته است؛ که نسبت به روش‌های سنتی کشاورزی 98 درصد از زمین کمتر و 95 درصد از آب کمتر استفاده می‌کند. همچنین 100 درصد کنترل می‌شود، که امکان کشت محصولات را در تمام طول سال با استفاده از منابع کمتر فراهم می‌کند.

مزارع سبز زنده و آینده ایروپونیک

مزارع سبز زنده با یک هدف ساده آن هم برای ساختن مزرعه‌ای پایدار و نسل بعدی شروع به کار کردند و اکنون به بزرگترین مزرعه ایروپونیکی سرپوشیده با سیستم هوادهی عمودی در جهان گسترش یافته‌اند! دعوت می‌کنیم به پویش بزرگ ما بپیوندید تا این روش را در مناطق دیگر کشور گسترش دهیم، جایی که می‌توانیم در جامعه‌ای که دسترسی کمی به محصولات تازه دارند، تغییرات بنیادین بزرگی ایجاد کنیم. همانطور که مشاهده کردید، روش‌های هیدروپونیک و ایروپونیک به مراتب از روش‌های سنتی بهتر هستند و منابع آبی کمتری را هدر می‌دهند. به امید روزی که تمامی کشاورزان کشور با پذیرش روش‌های مدرن، بحران آب کشور را به دست فراموشی بسپارند.

فروش تجهیزات کشت هیدروپونیک و ایروپونیک

دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب