سیستم کشت عمودی هیدروپونیک و ایروپونیک

مزایا و معایب کشاورزی عمودی

کشت عمودی هیدروپونیک

 

تامین مواد غذایی،اب و انرژی سه چالش بزرگ در اینده بشر می باشد. کشاورزی عمودی یکی از بهرترین راه حل ها برای رفع این چالش ها می باشد. در سیستم های کشت عمودی هیدروپونیک و ایروپونیک از حداکثر فضا در گلخانه ها برای تولید محصول استفاده می شود که باعث تولید بیشترین محصول با کمترین انرژی می شود. و به دلیل اینکه در سیستم کشت عمودی ابیاری بسته انجام مشود با حداقل مصرف اب و کود می توان محصولات را تولید کرد.

سطح زیر کشت گلخانه های برج کشت عمودی

در کشت به روش عمودی با برج کشت عمودی سبزتجهیز که به گونه ای طراحی شده است که بیشترین میزان بازدهی را ایجاد نماید تا 15 برابر سطح زیرکشت نسبت به روش کشت یک سطحی ایجاد می گردد. به طور مثال با کشت در یک گلخانه 100 متری با برج کشت عمودی می توان به اندازه 1200 متر گلخانه یک سطحی برداشت محصول داشت. علاوه بر این به دلیل سرعت رشد بالاتر محصولات با روش ایروپونیک نسبت به کشت خاکی تا سه برابر سرعت رشد بیشتر ایجاد می گردد.

مصرف اب سیستم های کشت با برج عمودی

اجرای برج های عمودی کشت در گلخانه به صورت بسته و مرکزی انجام میگیرد. به این صورت که با مخازن اصلی و یک پمپ مرکزی تاورهای کشت ابیاری می گردد و سپس اب ومحلول غذایی در مخزن کف برج ها جمع اوری گشته و توسط خروجی ها دوباره به مخزن بازگردانده می شود و دوباره مورد استفاده قرار می گیرد.
که این امر باعث می گردد تا 96% مصرف در تولید محصولات کشاورزی کاهش یابد. و همچنین مصرف کود و مواد غذایی مورد نیاز گیاه نیاز به صورت چشمگیری کاهش می یابد که باعث کاهش هزینه تولید محصول نیز میگردد.
در تولید محصول کاهو فرانسوی در گلخانه با برج عمودی سبزتجهیز توسط تیم تحقیقاتی شرکت هر بوته کاهو فرانسوی بامصرف 4/. لیتر اب تولید و برداشت شد.

محصولات قابل تولید در سیستم کشت عمودی سبزتجهیز

در سیستم های کشت مدرن و ایروپونیک هر بازه محصولات با سیستم های مناسب با محیط ریشه و بوته ان بازه گیاهان کشت می شوند.
در سیستم برج کشت تقریبا اکثر گیاهان قابل کشت می باشند. اما برای تولید تجاری این سیستم مناسب انواع گیاهان برگی مانند انواع کاهو،کلم، سبزیجات،گیاهان دارویی و …. می باشد که می تواند بیشترین میزان بازدهی در تولید این محصولات را ایجاد نماید.

 

مزایای استفاده از برج کشت عمودی:

  • افزایش سطح زیرکشت 12 برابری نسبت به روش های یک سطحی
  • کاهش 96% مصرف اب
  • نصب و اجرای اسان
  • محیط کشت کاملا ایزوله و قابل کنترل و تولید محصولات ارگانیک
  • قابلیت تولید تجاری در گلخانه های کوچک مقیاس و یا تبدیل فضاهایی مانند پشت بام و تراس به گلخانه ها برای درامدزایی

مزایای سیستم کشت عمودی هیدروپونیک و ایروپونیک:

یکی از مهم ترین مزیت های مزارع عمودی این است. که امکان تولید محصولات داخلی را در محیط شهری فراهم می کند، این مزارع بسیار جمع و جور و قابل دسترس هستند.

 

در سالهای اخیر به دلیل نیاز بالای مواد غذایی و افزایش هزینه های تولید محصولات کشاورزی استفاده از سیستم های کشت عمودی هیدروپونیک و طبقاتی برای افزایش بهره وری در سطح افزایش چشمگیری داشته است.

مزارع عمودی از محیط های رشد مهندسی شده و کشت هیدروپونیک و یا ایروپونیک استفاده می کنند.

یکی از معایب سیستم های طبقاتی هیدروپونیک عدم دسترسی تمام سطوح به نور کافی برای رشد گیاهان می باشد. به همین دلیل نیاز است تا با استفاده از پنل های نور مصنوعی نور مورد نیاز گیاهان تامین شود. که این مسئله هزینه اجرا و نگه داری بالای را نیازمند است.

 به همین دلیل بر ان شدیم که سیستمی را طراحی و تولید کنیم که با حداکثر بهره وری در سطح کشت هزینه اجرا و نگه داری پایین تری نسبت به سایر سیستم ها داشته باشد. و بتواند با وجود کشت گیاهان به صورت طبقاتی با استفاده از نور خورشید و یا با حداقل استفاده از نور مصنوعی نور مورد نیاز برای فتوسنتز گیاه تامین شود.

 

یکی از مزایای کشت های عمودی این است. که شما حتی در خانه نیز می توانید به تولید محصولات کشاورزی بپردازید.

با این سیستم به دلیل اینکه اب و محلول در چرخش می باشند و دوباره به چرخه ابیاری باز می گردد به راحتی می توان پارامترهای تغذیه ای را کنترل نمود.

که این باعث می شود گیاه بر اساس نیاز خود تغذیه شود.

نتیجه گیری

با توجه به افزایش روز افزون جمعیت در کره زمین و بحران های ابی به خصوص در کشورمان ایران کشت عمودی یک نیاز اساسی می باشد.

برای دریافت ماشوره در رابطه با انواع سیستم کشت عمودی با ماتماس بگیرید.

 

سیستم کشت عمودی

 

دسته بندی مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب